Billedet viser rådhuset før restaureringen i 1906 med hvidkalkede mure.

Billedet viser rådhuset før restaureringen i 1906 med hvidkalkede mure.

🤭 Herunder kan du finde oplysninger om Ebeltoft. Bl.a. om den gamle jernbane. 

Derudover har vi fra Trine modtaget en film om Ebeltoft 650 års købstadsjubilæum i 1951.  Som Trine skriver:  " Min oldefar Oscar Adamsen red med som ridder i optoget og ses også i filmen. I sin egenskab som byens danselærer arrangerede han ofte festspil og deltog gerne selv i den slags".  På linket her kan du se film fra Ebeltoft 650 års købstadsjubilæum i 1951: 

Ebeltoft er formentlig anlagt omkring 1200, og den beskyttede vig udgjorde en god naturlig havn.

Af byens første købstadsprivilegium fra 1301 fremgår det, at byen allerede da havde torvehandel. Ebeltoft hørte kirkeligt set under Dråby Sogn frem til begyndelsen af 1500-tallet, hvor købstaden i mellemtiden havde fået sin egen kirke. Byens vigtigste grundlag var søfart, fiskeri og landbrug, men de nærliggende kongelige skovområder gav desuden god indtjening fra salg af tømmer, der primært blev udskibet fra byens havn.

Ebeltoft havde generelt gode tider i 1500-tallet og 1600-tallet, og selvom 2. Karl Gustav-krig i 1659 gik hårdt ud over byen, formåede den dog at bevare en god skibsfart. I 1700-tallet blev det stadigt sværere at holde havnen i ordentlig stand, og i 1755 etableredes en ny, som desværre hurtigt blev ødelagt af pæleorme. De dårlige havneforhold blev katastrofale for skibsfarten. Byen stagnerede, og ved folketællingen i 1801 taltes kun 598 Ebeltoft-borgere.

I midten af 1800-tallet blev nedgangen endelig vendt til fremgang. Havnen blev endnu en gang forbedret, og den stigende oplandshandel skabte nyt liv i købstaden. Industrialiseringen i slutningen af det 19. århundrede var dog temmelig ringe, selvom et garveri, der blev anlagt i 1900, beskæftigede cirka 100 mand. I 1901 anlagdes en ny havn, og samme år blev Ebeltoft koblet på jernbanestrækningen Århus–Grenaa.

Note: Jernbanen blev dog nedlagt i 1968 og 1970 blev sttionsbygningen i Ebeltoft nedlagt.
Se filmklip fra jernbanen her: www.youtube.com/watch?v=IwNneM2Erws  og fra nedrivningen af stationsbygningen her: www.youtube.com/watch?v=4kbyaQOJ70U 

Heller ikke i det 20. århundrede formåede byen at tiltrække megen industri, hvilket også kan aflæses af befolkningsudviklingen. I 1960 var byen således kun beboet af 2.300 indbyggere, hvilket kun var omkring 500 mere end ved århundredeskiftet. Ebeltoft forblev i 1900-tallets første halvdel en relativt lille købstad med nogen industri, men den var dog med sine gode badestrande og gamle købstadsmiljø i høj grad en turistby.

Fra og med 1960’erne oplevede Ebeltoft en kraftig befolkningstilvækst, der først og fremmest må tilskrives det blomstrende handelsliv, som den støt voksende turistbranche har trukket til byen. I midten af 1980’erne var næsten en tredjedel af byens arbejdsstyrke beskæftiget inden for handelserhvervene. Fregatten Jylland’ blev i 1960 opankret i Ebeltoft havn, hvorefter den på linje med det gamle rådhus har fungeret som byens vartegn. I 2000 blev en ny turistattraktion tilføjet, da Ebeltoft Zoo åbnede på et større areal nord for byen. Den moderne færgehavn med forbindelse til Sjællands Odde, der i 1966 blev anlagt syd for byen, har også været med til at stimulere byens udvikling. I 2004 var knap 5.700 fast bosiddende i byen, hvilket er en fordobling på kun tredive år. 

Kilde:
Dansk Center for byhistorie.

Kilde:
Dansk Center for byhistorie.