Ugens cykeltur til Rugård

Turistforeningens nyheds-redaktion, har fra vores journalist Jette, modtaget denne fine beretning om ugens cykeltur og vores fotograf Stjasser, har trods dårlige forhold foreviget turen med dejlige billeder.

Tågedisen havde lagt sig over landskabet, da vi 18 cyklister satte af på turistforeningens ugentlige cykeltur. Denne gang mod Rugård gods. Anne var guide, så turen lå i de bedste hænder.

Men meget kan jo ske undervejs…Op ad Gravlevstien duftede den fugtige skovbund dejligt, og træernes farver lyste trods det disede og våde vejr. Jens Rosendals sang kom til mig:

Oktoberdagens skiften

af skyer, sol og regn

slår som en blæstens rytme hårdt

i hjertets egn

Gravlevstien ligger højt i landskabet, og på begge sider var der idag meget høj vandstand og oversvømmede marker. Det har virkelig været en våd sensommer.

Nogle steder i skoven var der en næsten dyster stemning af træer, der stod i plumret vand med tydelige mosbegroede rødder, der stak op. Fantasien begyndte at fostre trolde og mærkelige væsener. Og druehylden, der nu har røde bær, forstærkede stemningen. Den har jo giftige bær og er blevet brugt af hekse gennem tiderne.

Til alt held ledte Anne os til Fuglslev kirke

Her i det flotte kirkerum faldt roen på. Anne fortalte om kirkens historie og bl.a om den imponerende, store altertavle i skønvirkestil fra 1908. Den hang tidligere i Vor Frelsers kirke i Horsens. Fuglslev kirke fik den i 1953. Den forestiller Jesu og disciple på vej til Emmaus.

Tidligere havde kirken et langt, malet panel med billede af den store hal på Rugård hovedbygning samt billede af herremanden Jørgen Arnfeldt og hustru. Dette panel er nu på Koldinghus.

På Jørgen Arnfeldts tid prydede hans slægtsvåben altertavlen i stedet for et alterbillede.

Han døde i 1717 og ligger - sammen med sin hustru - begravet under koret. Anne fortalte, at man flere gange har åbnet kisterne og konstateret, at ligene ligger der endnu!

Måske havde sognet været ængstelig for, om noget trolddom havde været på spil?

Jørgen Arnfeldt havde jo i 1600-tallet igangsat adskillige hekseforfølgelser med vandprøver, pinebænk og bål. I 1686 blev han fradømt sin birkeret (domsret) pga misbrug af den.

Men havde nogle af de kvinder, Jørgen Arnfeldt fik aflivet, alligevel været hekse?

Og havde de straffet hans lig i kisten?

Uha! Vi forlod kirken i et vist tempo og satte kursen mod Hyllested kirke.

Regnen havde taget til, så vi var noget våde, da vi ankom.

Godt at komme i tørvejr.Anne fortalte om kirkens altertavle, der forestiller den sidste nadver. Den er malet af en berømt kirkemaler, Mogens Thrane i 1751.

Døbefonden med to udhuggede løver er det ældste inventar.

Kirken har nogle helt fantastiske kalkmalerier. I koret er malerierne fra ca. 1475 og viser Lazarus’ historie. Og i skibet har Brarupværkstedet i ca. 1500-20 malet skabelsen og dommedag.

Man kan godt forstå, at kirken er en vejkirke, åben hver dag fra kl 8-17.

Udenfor styrtede regnen ned, så vi blev enige om at gemme besøget på Rugård til en anden gang. I stedet cyklede vi til bålhytten ved Brøndhøj skov, hvor vi i tørvejr nød hinandens selskab over den sædvanlige dram, Annes medbragte varme æbledrik og chokolade fra Arne, der havde haft fødselsdag.

Efter denne sjælevarmer var vi rustede til den regnvåde hjemtur.

Næste tirsdag cykler vi igen, og alle er velkomne. Det koster 40 kr. hvis man ikke er medlem af turistforeningen.