Karpenhøj

Fra Anne - turens guide i denne uge, har pressetjenesten modtaget denne beretning. Vores faste fotograf Stjasser, har været i mørkekammeret og tryller vores billeder frem.

Solskin og blå himmel er et godt udgangspunkt for en tirsdags-cykeltur.

I dag var vi 30 cyklister i forårshumør, der trillede afsted på den nye tur til Fuglsø.

Førte stop var Natomolen / Lyngsbæk Pier, som blev etableret i 1968, som en del af et mægtigt rørsystem med brændstof, der strakte sig fra Frederikshavn og til den tyske grænse. Molen er nu nedlagt, og erstattet af en kort mole med en fin stensætning i kanten, og med en smuk udsigt til Ebeltoft og til Mols.

Næste stop var ishuset ved Femmøller Strand, hvor et par ekstra deltagere sluttede sig til selskabet, og hvor vi alle beundrede den smukt tilplantede rundkørsel. Nu kom det lange stræk ud ad Fuglsøvej, hvor der heldigvis var et længere stop på rastepladsen på toppen af bakken.

Her var der tid til et lille glas, chokoladespisning og fødselsdagssang for Arne, inden vi kørte ind i det smukke sommerhusområde Fuglsø Strand.

Området er på 70 tønder land, og blev i 1918 erhvervet af et par fremsynede herrer, nemlig arkitekt M.N Madsen og ingeniør P. Nielsen. Deres plan var, at udstykke arealet i mindre grunde, og opføre et sommerhus om året. De første huse var på 39 kvadratmeter, tegnet af M.N Madsen selvfølgelig, og en del af dem ligger der endnu.

Arkitekt Madsen sørgede også for, at der blev lyst servitutter på området: hver grund skulle være på mindst 1 tønde land, der var forbud mod indhegning, husene skulle placeres naturligt i terrænet, have lodret træbeklædning, vinduer med små ruder osv.

Op igennem 50’erne, blev man mindre strikt med reglerne for nyopførte sommerhuse i området, men princippet med grundstørrelser og forbud mod indhegninger blev dog opretholdt.

I 1964 blev der dannet en grundejerforening og igen strammet op på Madsens principper samt tilføjet nye, bla om husstørrelser, taghøjder, byggematerialer og facadefarver i området. Endvidere fælder man hvert 4. år træer på fællesarealerne, for at bevare det åbne landskab.

Efter en smuk rundtur i det kuperede terræn, bevægede vi os for første gang i cykelholdets historie ind i Fuglsø Skov. Her blev vi udfordret af underlaget visse steder, men alle kom igennem uden knubs, og vi fortsatte ad Hybenvej og ned til den lille strand for enden af vejen, hvor vi endnu engang beundrede denne flotte udsigt over bugten, mens havet reflekterede solen på smukkeste vis. Så svingede vi op på Sommerlyvejs grus og ud til Fuglsøvej, hvor vi fik asfalt under fødderne hele vejen hjem.

En dejlig cykeltur uden en eneste regndråbe.

Næste tirsdag cykler vi til Øer, hvor vi bla skal høre om det gamle ralværk.

Turen starter som altid kl.10 ved ishuset på S.A. Jensens vej 30. Alle er velkomne.