Øer Maritime Ferieby

Fra Jette har vi modtaget denne beretning om ugens cykeltur til Øer Maritime Ferieby og vores senior Fotograf Stjasser tog billeder på livet løs.

På trods af et koldt april-vejr var vi alligevel 24 cyklister, der drog ud ad Ebeltoft for at køre mod Øer på den sydlige del af halvøen Hasnæs. Lars var dagens guide, og han trådte godt til i pedalerne ud ad Ahlvej og igennem sommerhuskvarteret med de mange fuglenavne.

Ude på Langagervej, mellem markerne, hørte vi de travle lærker med deres energiske sang over vores hoveder.

Ved Øer Maritime Ferieby satte vi cyklerne og gik igennem arealet Øer, hvor der i 1800-tallet og 1900-tallet var gårde og husmandsbrug. I slutningen af 1800-taller afvandede man søen Vestensø. Det var det første større indgreb i områdets natur. Det tørlagte område blev til fugtige enge, der brugtes til græsning. Men udbyttet af dette og dyrkning på den sandede jord har sikkert ikke været stort.

I 1935 tegnede Århus Sten- og Gruskompagni de første kontrakter med lodsejere i Øer for kunne grave sten og grus. Det blev det andet store indgreb i områdets natur. Da vi vandrede gennem området, kunne vi tydeligt se, hvordan landskabet nu er præget af udgravningerne.

Mens vi holdt pause for at nyde en lille en, fortalte Niels, der tidligere var ansat som maskinmester i Århus Sten og Grus, om firmaet: Der blev bygget et stort ralværk, hvor gruset blev sorteret, og en tovbane transporterede det ud til havet, hvor store skibe sejlede det bort. Senere afløste lastbiler tovbanen.

I 1974 stoppede kompagniet udgravningerne på trods af, at man endnu ikke havde udgravet hele det område, som man havde ret til. Der blev udgravet 2,3 millioner kubikmeter ral i Øer, og det har nu efterfølgende skabt et spændende og afvekslende landskab med et værdifuldt dyreliv.

Efter at have set ud over Kattegats bølger, gik vi tilbage til cyklerne og satte næsen hjemad.

Fordi det begyndte at regne, satte vi en god fart ad Øervej til Færgevejen og hjem til Ebeltoft.

Næste tirsdag cykler vi igen fra S A Jensensvej 3 Ebeltoft kl 10. Da går turen til Aboretet og forbi Stubbe Sø. Turens guide er Egon - født i området, så kom med hvis I vil vide mere