Hålen

Det var en rigtig Morten Korch morgen denne tirsdag i juli måned. Vindstille, og en dejlig varme bredte sig i kroppen, selv når man cyklede ned til startstedet på Østeralle.

Vi var godt 20 friske – lidt ældre deltagere, som ville med ud til Mols Bjerge for at se og gå en tur i det store død-ishul, kaldet Hålen.

Undervejs på cykelturen støder flere til og ude ved Femmøller bliver der samling på tropperne, inde opstigningen ad Strandkærvej. Det er et lidt sej stykke, især for dem som ikke køre på frisk strøm, men satser på gode ben.

Der var masser af unge mennesker ude bjergene. Skønt og se hvordan de har en dejlig oplevelse med alt deres udstyr og samvær.

Undervejs begynder vores guide at bløde fra skinnebenet og straks trådte Helle til med alt sit samarit udstyr og fik styr på tingene. Det lille uheld skyldes nu på ingen måde cykelturen, men blot fordi guiden er ved at anlægge terrasse derhjemme og havde slået sig lidt. Vores faste fotograf, Stjasser var straks på pletten og fik foreviget situationen. Tak til Helle for hjælpen.

Vi kommer faktisk hurtigt frem til Hålen, som ligger skjult inde bag nogle bakker langs Provstskovvej. Vi satte cyklerne, for at gå gennem en sti som burde være der, men som var tilgroet af det vi kalder ”Vild natur”.

Området er total fredet, så det er kommunen som skal holde stierne. Det må man sige de ikke gør ret godt. De gør det faktisk slet ikke. Hålen er et fantastisk stykke natur, men det er ved at gro fuldstændig til i gyvel og meget andet godt.

Vi havde Ove med som vores special-guide. Det var meget nødvendig, da vi på ingen måde kunne finde den rute som vi normal går i dette område. Men det lykkedes os at komme igennem turen, men alle skulle hjem og tjekkes for flåter.

Død-ishuller er skabt af den sidste istid for ca. 15000 år siden. I Mols Bjerge er der masser af disse huller, store som små. Faktisk er mange mindre samfund i Danmark bygget op omkring et dødishul. Små gadekær eller en lille sø, kan være dannet fra den sidste istid.

Vi fik en fantastisk tur ud af det, idet vi fulgte den sti køerne skaber og ellers gik efter hvad der kunne lade sig gøre.

Vi kan ikke opfordre til tage derud, for det er ikke nemt at finde stierne. Men det er virkelig en skam, at man ikke kan som borger komme ud og opleve vores flotte natur.

Vi fandt vores cykler igen, og kom hjem i god ro og orden.

Næste tirsdag går det Hasnæs Rundt. Vi lover som altid godt vejr og masser af medvind. Vi ses