Lidt inspiration til oplevelser i Ebeltoft og på Mols

Foto: Stjasser

Kære gæst

Turistforeningen for Ebeltoft og Mols, har siden 1906 bestræbt sig på at fortælle og pege på oplevelser i by og på Land, i vores herlige område. I disse tider hvor det kan væres svært at finde oplevelser, har vi her samlet et overblik til inspiration på en masse oplevelser som forhåbentlig vil være til glæde og gavn.

På vores hjemmeside finder du masser af inspiration til både gåture, cykelture, men man kan også køre i bil. Og så har vi indlagt en lille jagt i Tolløkkeskoven efter flere af skovens væsner. Men også ”Kvindeegen” kan du finde her.

Prøv at se herunder:

Cykelturerne - www.ebeltoftturistforening.dk Linket her er til alle vores cykelture, som du også her kan bruge som inspiration.

Oplevelser - www.ebeltoftturistforening.dk Som det fremgår af linket her, kan du hente inspiration til flere oplevelser. Tryk på undermenuerne og der vil åbenbare sig endnu flere muligheder.

Tolløkkeskoven - www.ebeltoftturistforening.dk Her kan du f.eks. gå dig en herlig tur i en gammel skov og lede efter Skovtrolden Søren, (billede 10) eller gamle Rufus, (billede 20) - eller Tolløkkeskovens fe, Iridessa også kaldet Dess Dessa. (Billede 30) og så er der også væltede Skutte. (billede 50). Endelig kan du finde Kvindeegen. (billede 40).

Print de nummererede billeder ud og tag dem med på turen. Held g lykke og god tur.

(PS) Send gerne et billede af dig selv og det du har fundet til jorgen@ebelftoftturistforening.dk

Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.

Munkholm Zoo Munkholmvej 15. 8444 Balle

Munkholm Zoo byder på oplevelser for hele familien. Med mere end 400 dyr fordelt på 90 forskellige arter. Med mange klappe– og kæledyr er man garanteret en spændende og oplevelsesrig dag når man kommer på besøg.

I haven er der mange grønne områder med borde og bænke og man kan slappe af i "Serval Grillen" mens børnene leger på legepladsen. Er man et større selskab, en virksomhed eller lignende, er der mulighed for at låne festteltet i haven og der kan blive tændt op i grillen.

Se mere her: http://munkholmzoo.dk/

Ree Park Safari - En moderne safaripark

Verdensballetten optræder til Påske

Besøg Ree Park Safari og få en uforglemmelig dag i dyrenes spændende verden. Djurslands store safaripark byder på vilde oplevelser og aktiviteter blandt eksotiske dyr fra hele 4 verdensdele. Tag på Land Rover Safari blandt dyrene på parkens afrikanske græssavanne. Fortsat dagen med en underholdende Fugleopvisning, hvor de store fugle flyver lige hen over hovedet på dig. Dyrene kommer ekstra tæt på ved fodringstid. Du kan se Danmarks eneste geparder jage deres frokost, se odderne flokkes om føden og mange andre spændende fodringer rundt om i parken. Børnene vil elske at ride på parkens store Baktriske kameler, og på legepladserne er der mulighed for at brænde den ekstra energi af – under overvågning af de stribede Sumatra tigre, som bor lige ved siden af.

Se mere på: https://reepark.dk

Udflugt til Ellemandsbjerget på Helgenæs.

Kør til Fuglsøcentret og videre ned mod Dragsmur - den smalle tange, der adskiller Mols fra halvøen Helgenæs (tidligere ”Hellignæs”). En århundred gammel ”etnisk” strid mellem molboer og helboer blusser indimellem op, så gyldig legimitation kan blive en nødvendighed for at måtte passere ”Dragsmur-grænsen”. Ved Ryes Skanser drejer du til venstre mod Esby og videre ad Ellemandsvej til en p-plads ca. 1 km før Ørby. Herfra fører en stejl sti op til toppen af det meget smukke Ellemandsbjerg, som med sine 99 m over havets overflade er det højeste punkt på Helgenæs. Fra toppen er der udsigt over det meste af halvøen. I klart vejr er det muligt at se Sjællands Odde, Aarhus, Fyns Hoved, Hjelm, Tunø, Vejrø og Samsø.

Området blev i sin tid tilplantet, da terrænet var kuperet og jorden sandet. Tidligere var der kun udsigt fra det gamle luftmeldetårn på toppen, som blev opført under besættelsen. I dag er både tårn og en del træer fjernet.

Ellemandsbjerg har været en del af Djurslands kæde af signalhøje. De var i ældre tid bavnehøje med primitive bål - i 1800-tallet udviklet med signalmaster, hvor man modtog og videresendte simple, men vigtige, budskaber. Fra Ellemandsbjerget stod man i forbindelse med nabohøjene, dels på Samsø (det høje Issehoved) i syd og dels i Mols Bjerge (Agri Bavnehøj) i nord.

Ved Gammeltoft vest for p-pladsen har der ligget en landsby i vikingetiden - Gammelby. Beboerne her har været vidner til et af de store og afgørende dramaer i dansk historie: Saxo beretter, at Harald Blåtand blev dødeligt såret af en af Svend Tveskægs mænd i en pause under et slag mellem far og søn på Helgenæs. Det gik for sig på den liden helteagtige måde, at Harald blev ramt af en pil i venstre balle, mens han var trådt af på naturens vegne.

Navnet ”Elle-mand” (ikke at forveksle med en tidligere venstre-udenrigsminister – og så dog alligevel) menes at være en trold i ellemoser, som gør folk, der sover i mark eller moser, tåbelige.

En udflugt til det måske for fleste nok ukendte Ellemandsbjerg kan varmt anbefales – en perle for bjergentusiaster. Tag en picnickurv med og nyd en dejlig dag på toppen af Helgenæs med din elskede. At fri til sin udkårne på toppen af bjerget skulle efter sigende give et langt og lykkeligt ægteskab med sunde og raske børn – vi har i det mindste ikke hørt om det modsatte, så det skal nok være sandt.

Mange varme sommerhilsner og rigtig god udflugt. 🥰

OBS: du kan overnatte på Fugelsøcenteret: Hotel Fuglsøcentret Dragsmurvej 6. 8420 Knebel

Museum Østjylland

Museum Østjylland er et lokalt forankret kulturhistorisk museum. Vi skaber viden om vores fælles kulturarv ved at indsamle, bevare og forske i genstande og kilder. Vi formidler viden om menneskers liv og vilkår i fortid og nutid i et nytænkende, eksperimenterende og tværfagligt miljø, og vi tilbyder museets brugere oplevelser med rum til eftertanke.

Se mere her: https://museumoj.randers.dk

Djurs Sommerland - Nordens største sommerland

Djurs Sommerland er en forlystelsespark, der ligger i Nimtofte på Djursland. Med et årligt besøgstal på over 800.000 gæster er Djurs Sommerland det mest besøgte sommerland i Norden og den fjerdestørste forlystelsespark i Danmark. Blandt Djurs Sommerlands mest kendte forlystelser er Tigeren, der åbnede i maj 2019.

Se mere her: https://djurssommerland.dk

Fregatten Jylland, - et stykke verdenshistorie

Fregatten Jylland er, set med globale briller, et enestående historisk vidnesbyrd om en forgangen maritim epoke. Fregatten er bygget i en brydningstid, hvor teknologien gjorde fremskridt, og det er derfor unikt ved at repræsentere den korte periode, hvor man både havde fuld sejlrigning og dampkraft ombord. Fregatten Jylland var et, på sin tid, højteknologisk slagkraftigt vidunder, der bare få årtier senere var udmanøvreret af de moderne panserskibe i stål, der startede en hel ny type krigsførelse på verdenshavene.

Se mere her: http://www.fregatten-jylland.dk

Hyggeweekend

Her et tilbud hvis i vil besøge Ebeltoft og Mols

En Hygge weekend kunne bestå af et ophold på Danmarks måske smukkeste vandrehjem, Ebeltoft Danhostel. Se mere her: https://www.danhostel.dk/hostel/danhostel-ebeltoft

En dagstur, rundt i Nationalpark Mols Bjerge, med hjemmesmurt medpakke er en god og frisk oplevelse. Se mere på Nationalparkens interaktive kort her: https://mols.culturerun.dk/maps.html?language=dk

Skriv endelig om oplevelsen, hvis i beslutter jer for en hyggeweekend i vores herlige område.

Mvh Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.