Hasnæs rubdt

Det var faktisk helt dejligt, at få lidt støvregn i ansigtet denne tirsdag i maj. Det er Turistforeningens ugentlige cykeltur det handler om. Normalt roser vi det gode solskinsvejr, men idag var det anderledes. Dejligt med lidt regn. Turen går Hasnæs rundt, men inden vi kommer op på cyklerne, fortæller Jørgen om de fredede Tangdiger nede ved Fregatten.

Turens guide chef var Ove, og han førte an ud af byen, ud forbi Skudehavnen og videre ud gennem Ahl skov. Her kommer vi til den gamle skanse fra starten af 1800-tallet. En skanse fra Englandkrigene, som et værn fra byens borgere skulle bemande, såfremt....

Ove førte os videre, forbi de små feriekolonier, som er ude på Ahl og derefter videre ud til Øer Maritime Ferieby, gennem Lille Raneladegård, hvor geder, får og mange andre dyr kigger spændt på os, når vi passerer.

Vi gør holdt ved den fredløse Marsk Stigs lille "fæstning", hvor flere mener, han gemte sine tyvekoster, inden han sendte dem videre til Øen Hjelm, hvor han lavede falske mønter i stor stil. Det var datidens iværksætter.

Herfra gik det direkte ud til Elsegårde Camping, hvor vi var indbudt til at se nogle flotte nybyggede campinghytter. Hold da op - det var jo næsten helt sommerhuse. De var virkelig flotte. Tak for det .
På campingpladsen sad vi og hyggede os, inden vi cyklede hjem via Elsegårde.

Næste tur går til Agri Bavnehøj, som er det højeste punkt i Mols Bjerge. Læs mere på vores hjemmeside

Tangdigerne

Skansen ved Ahl