Fra alle os til alle jer

Jørgen Faaborgs gård

I 1974 tegnede Svend Blinkenberg denne fra 1761 gamle bygning. Her må man forestille sig at der på gårdspladsen har færdes både køer heste grise og høns, samt en vældig leben af travle mennesker. Bygningen til venstre med den flotte svalegang, blev opført af kongelig vejer og måler Jørgen Faaborg der tillige drev en omfattende købmandsvirksomhed.

Mange har måske gennem tiderne fulgt gårdens og bygningernes forfald, men i dag er et omfattende restaureringsarbejde i gang, med det formål at tilbyde handlende lokaliteter, - til glæde for både borgere og turister.

I dag har et glaspusteri, som det første indtaget en lokalitet i gården. Kik ind.

Låge nr. 11. Nordskoven

I et kuperet terræn nord for Ebeltoft og Boeslumvejen ligger Galgebakken og Brunebakken. - Den sidste kaldes nu oftest Spendserbakken, fordi to brødre ved navn Spends, i 1830 overfaldt og dræbte en handelsrejsende, og siden blev henrettet og begravet på dette sted.

De grumme minder er dog ikke nok til at fordunkle stedets skønhed og særpræget natur som tegneren så smukt her har fanget.

Låge nr. 12. Den gamle havn

Et gammelt kort over Ebeltoft viser en bro omtrent på det sted, hvor Fregatten Jylland nu ligger. Broen menes bygget i 1500-tallet. Senere udbyggedes den med en mole, så skibene kunne ligge i læ. Den første havn i Ebeltoft, forfaldt, og midt i 1600-tallet var kun en række sten tilbage der var synlige ved lavvande.

I 1740 besluttede man at bygge en ny havn. Sytten år tog det at få den færdig, men allerede 20 år senere var den også gået til på grund af pæleorm. Vi skal helt frem til 1830, før byen atter havde en brugbar havn.

Låge nr. 13. Overgade

Gennem århundrede har gående og kørende gennem Overgade slidt brostenene glatte og bløde i kanterne og denne færden har givet den gamle vejbelægning en skønhed og patina, som tydeligst kommer til syne lige efter en regnbyge.

I gaden ligger hus mod hus med gamle minder. - Det tidligere amtssygehus. Den Skæve Bar, en bygning fra 1600-tallet, som i en periode fra 1787 indeholdt byens østlige accissebod, og længere henne ”Salen”, det statelige gamle hus der i 1778 blev officersmesse og bolig for kompagnicheferne, da 200 soldater var blevet indkvarteret i Ebeltoft.

Låge nr. 14. Fiskerihavnen

I en stille middagsstund har tegneren fundet sit motiv nede på havnen med kampestensmolen, de gamle træhuse og fiskekutterne. Ikke meget er forandret siden Svend Blinkenberg i 1978 indfangede dette herlige motiv. Gå dig blot en tur på molen og du vil opdage, at den gamle stemning på havnen stadig er der med lugten af tjære, tovværk og lyden af vandets stille klukken langs skibssiden.

Låge nr. 15. Overgade ved det gamle Rådhus

Et af de meget yndede motiver i Ebeltoft ligger i Overgade, her lige før man møder Torvet, åbenbares der et malerisk skue af 1700 - tallets maleriske bygninger. Under Rådhusets elegante tagrytter med ur og klokke, ligger det gamle bygningsværk fra 1789.

Før Rådhuset ses den gamle Postlade der engang var indrettet til skole men senere beboedes af postmestre og vel deraf fik sit navn.  - Overfor ses en anden af byens smukke bindingsværkslænger med to prægtige stentrapper, som Ebeltoft er så rig på.

Låge nr. 16.

Vild Nissen åbner låge 16. søndag

Jørgen Laugesen | Svar 14.12.2018 11.11

Låge nr. 14 er nu blevet åbnet, Åge.

Låge nr. 14 er nu blevet åbnet, Åge.

🎅 Merry Christmas! We wish you a merry Christmas!

🎅 Turistforeningens nyhedsbrev for december ligger klar til dig.

Dejligt initiativ at gøre Erhvervsmedlemmernes hjemmesider mere synlige.