Billedbog af stenæblerne i Ebeltoft

Ebeltoft kan helt præcist føre sin historie tilbage til 1301. I det første købstadsprivilegium fra den 21. januar 1301, er byens navn skrevet Æpplatoftæ - altså en toft med æbler.

Det originale Æpplatoftæ æbletræ i Farvergården og Podning herfra til 700 års byjubilæet i 2001, blev starten på nye æbleplantager/tofter rundt om i Ebeltoft. Den første blev plantet i 2004.

Store, flotte stenæbler er ligeledes begyndt at pryde bybilledet i Ebeltoft og sammen med de nye æbletofter skal Ebeltoft være endnu mere kendt som en by med æbler. Stenæblerne er støbt på Fårups Betonindustri a/s og alle måler de ca. 1 meter i højden og 85 centimeter i bredden og vejer over et ton.

Det er Rotary i Ebeltoft, der står bag stenæbleprojektet, og ideen er at overskuddet skal gå til velgørende formål til såvel private som foreninger.

OBS. OBS - Udvælg det æble du syntes bedst om og send din beslutning til jorgen@ebeltoftturistforening.dk

Klik på bogen og siderne for at bladre i billedbogen:
Din "Flash" afspiller har brug for at blive opgraderet

For at se denne side kan du klikke her for at hente den seneste version af "Flash" fra Adobe. Når installationen er overstået kan du vende tilbage hertil og se siden.

Hvis du ser denne besked selvom du lige har opgraderet Flash så prøv at lukke alle Internet Explorer vinduer ned, start op igen og kom tilbage til denne side.

Du kan også klikke her for at se billedbogen uden at hente Flash, med det kan godt være det ikke ser ud som det skal.

I dag | 12:20

Se de nye billeder fra tirsdag d. 18. juli.

Sidste uges puslespil var selvfølgelig en gammel togvogn fra den tidlige Ebeltoft - Gravlev Jernbane. Du kender sikkert også det nye motiv i spillet!

Se filmen af Lars Berg fra Solnedgang Sang på Horisonten

I uge 47 har 1147 besøgt Turistforeningens hjemmeside.