Maltfabrikken

Det bliver et team med Praksis Arkitekter der blev valgt d. 24. oktober 2016 til at stå i spidsen for at tegne det nye kulturmiljø i og omkring Ebeltofts gamle Maltfabrik.

Opgaven med at skabe et kreativt mødested, hvor industribygningerne både skal renoveres og udvikles, er et af de mest markante projekter i Danmark i nyere tid.

Lidt historie

Købmand Søren Buchstrup Lundberg begyndte sin virksomhed i 1857, da han lejede nogle lokaler i sin læremester P.J. Ørtings købmandsgård på Adelgade i Ebeltoft. Da Ørting gik fallit i 1861, overtog Lundberg købmandsforretningen.

Efterhånden fik maltproduktionen større og større betydning, og S:B: Lundbergs Maltfabrik leverede til bryggerier i hele landet og eksporterede også til udlandet. I en periode var det landets næststørste maltfabrik. Fabrikken producerede malt frem til 1997 og maltfabrikken var en af Ebeltofts få industrivirksomheder. Frem til 1970 var der 10 -30 mand beskæftiget.

Maltfabrikken ligger på et bakkedrag ud til kysten. Den højtliggende placering understreger anlæggets monumentale karakter. Selve malteriet er genopført i historicistisk stil efter en brand i 1861. Med sine kamtakkede gavle, minder bygningen nærmest om en middelalderborg. Høvedbygningen mod Adelgade er opført i 1854 og fredet. Fabrikken er udvidet flere gange, bl.a. med en jernbetonbygning fra 1947 og en ”spiresal” fra 1962. Hele Fabriksanlægget er malet i den samme røde farne.

I 2019 mener man at Maltfabrikken skal se nogenlunde ud som på billederne herunder.

Vi glæder os.

Nyt fra Turistforeningen kan du læse her.

René skriver om Ovartaci

Så du ikke starten fra cykelløbet Danmark Rundt i Ebeltoft kan du se under Favoritlink. Endnu en film af Lars Berg

Bussen er fuld, til medlemsflugten d. 30. september