Karlsbjerget

53 m. over havoverfladen, med en imponerende udsigt er denne cykelturs mål.   Men vi besøger først Ebeltoft kirke. - Du kan læse mere om kirken her:  http: www.ebeltoftkirke.dk - men glæd dig til at se kirken.

Er der åben på Ebeltoft Militær Historisk Samling kikker vi også ind her. Det er bestemt et besøg hver. Derefter cykles videre op til Den Europæiske Filmskole og forbi Danmarks flotteste vandrehjem som vi passerer.

Nu går turen videre til den idylliske landsby Elsegårde med gadekæret og Elsegårde Camping.

Herfra cykler vi ned mod Kattegat, og vi følger nu kysten langs Kattegat gennem Kobberhage og Boeslum strand til Dråby strand. Karlsbjerget med de to små bronzealderhøje er nu i syne.

Området ved Karlsbjerget er et arts- og blomsterrigt gammelt græsningsoverdrev med bl.a. den sjældne Bredbladet Klokke. På toppen er der to mindre Bronzealder-høje og Stenrevler fra senere tiders rydning af marksten. Nutidens velfodrede kreaturer, der er på stald om vinteren, er kræsne og kan ikke holde tornebuskene nede, så Karlsbjerget er under tilgroning med Tjørn, Slåen og Vildroser.

Vi stiller naturligvis cyklerne og vandrer til toppen af "bjerget", hvor der er den skønneste 360 graders udsigt over hele Syddjurslands næse og havet omkring.

Er man "heldig", vil der være mulighed for - frivilligt eller ufrivilligt - at få varmet tæerne i en ny-produceret kokasse. Skulle efter sigende have en forebyggende anti-inflammatorisk effekt og samtidig genskabe liv i trætte cykelfødder. Vi udsteder dog ingen garantier fra Turistforeningens side. 😁

Slutteligt cykler vi gennem Dråby og tager Gravlevstien hjem - en dejlig oplevelse rigere.

Hej Kirsten. Turistforeningen har desværre ingen vandretur planlagt, men hold fortsat øje med vores hjemmeside. Den kommer, - vandreturen.

Hej vi er 2 personer, der gerne vil deltage i vandreturen Eigil Fischers Mols. Hvornår har du den næste tur? Hilsen Kirsten

Se hvad René skriver op solmedgagssang på Horisonten

Uge 28´s besøgstal på hjemmesiden blev fantastiske 1612. Gennemsnitligt er derfor allerede nu på 1374 besøgende pr. uge, imod hele sidste år på 912.