Vi cykler Hasnæs Rundt

Geder, køer, grise og høns på en økologisk gård, indgår i denne cykeltur.

Men vi begynder vores cykeltur med at cykle forbi de gamle tangdiger, er ret enestående for Ebeltoft. Tangdigerne bestod af en tyk og solid, ofte mere end mandshøj mur, der var opbygget af ålegræs. Formålet var  at beskyttede udsatte vestvendte haver langs Nedergade og Søndergade mod oversvømmelser.

Første gang tangdigerne nævnes er i 1747, men de formodes at være væsentlig ældre. Tangdigerne kunne ofte være forsynet med dørpartier og kunstfærdige udsigtspunkter, hvor aftensolen kunne nydes.

Udviklingen har været hård ved digerne men i 1957 lykkedes det at få de tilbageværende fredet. Du kan læse mere om Tangdigerne i bogen "Ebeltoft - købstad i 700 år". Af Knud Chr. Jensen & Jacob Vedsted som kan købes på Museum Østjylland i Ebeltoft.

Vi fortsætter vores cykeltur forbi Fregatten Jylland og Glasmuseet og undervejs passerer vi nogle af byens Stenæblet. Dem kan du læse mere om her: www.ebeltoftturistforening.dk/47198328

Vi fortsætter gennem havnemiljøet i Ebeltoft, og til  Ahl. Her benytter vi den nye Multisti rundt på Jyllands næsetip, med en flot udsigt til både Mols Bjerge og Ebeltoft.

Turen fortsættes til  Øer Maritime Ferieby, som vi cykler gennem og videre gennem Lille Raneladegård til Blushøj hvor vi skal høre om "Peter Dolmens ferieparadis" med den mest fantastiske udsigt over Kattegat og til øen Hjelm.

Hjemover passeres den Europæiske filmhøjskole, og  byens helt unikke vandrehjem, inden vi igen er i Ebeltoft.

Ses vi i Nationalpark Mols Bjerge?

I dag | 12:20

Se de nye billeder fra tirsdag d. 18. juli.

Sidste uges puslespil var selvfølgelig en gammel togvogn fra den tidlige Ebeltoft - Gravlev Jernbane. Du kender sikkert også det nye motiv i spillet!

Se filmen af Lars Berg fra Solnedgang Sang på Horisonten

I uge 47 har 1147 besøgt Turistforeningens hjemmeside.