Arboretet og Stubbe sø

Arborettet i nationalparken 24 juli 2012

Igen en dejlig cykel/travetur skal vi på! Vi begynder cykelturen med at cykle på en noget ujævn rute, nemlig i strandkant langs med Ebeltoft Vig og bagom Ebeltoft Strand Camping.

Vi krydser Strandvejen ved Strandvejens Konditori og kører videre i et af de mange sommerhusområder i Ebeltoft.

Ved ”Æpplætoftæ`en ” tilplantet i forbindelse med Ebelfestivallerne 2005 og 2006 gør vi holdt.

Herfra følges cykelstien til arboretet ved Tirstupvejen.

Arboretet er en næsten hemmelig lille skov som vi til fods begiver os rundt i. En fantastisk historisk lille plet i Nationalparken, hvor vi oplever 80 år gamle træer af forskellige træsorter. Sandflugt var årsagen til at man i 1930 dannede Djurslands Plantningsforening, og gik i gang med tilplantningen, som skulle virke som læ, men samtidig være en demonstrationsskov over hvilke træsorter der var egnet til at gro i det, dengang åbne og sandede område.

Vi cykler herefter ad Tirstrupsvejen til Skærsø Skovvej, videre langs Stubbe sø og her har vi en herlig udsigt over Djurslands største sø, - tillige med en hemmelig overraskelse! - Vi cykler ad Stubbe søvej, og her skal vi over en vældig bakke, hvor mange kan finde på at trække!!!

Efter at vi har pustet ud fortsætter turen forbi Skærsø Gods og endelig tager vi naturstien hjemover.

Cykelturen er ca. 20. km. og en lille vandretur i Aborettet. Prøv du bare denne tur også.

Nyt fra Turistforeningen kan du læse her.

René skriver om Ovartaci

Så du ikke starten fra cykelløbet Danmark Rundt i Ebeltoft kan du se under Favoritlink. Endnu en film af Lars Berg

Bussen er fuld, til medlemsflugten d. 30. september