Øer, og Klondike-område.

Øer Maritime Ferieby. En perle i Nationalparken

Denne cykeltur er ca. 17 km. lang, og traveturen i Øer området, er på ca. 3 km.  Du kan på denne tur deltage alene på vandreturen gennem Øer ved at møde op ved Købmanden i Øer kl. ca. 10.45.

Vi cykler som vanlig fra turistbureauet i Ebeltoft og til Sønder Port ved Lind Sport. Her kikker vi på et af de flot udsmykkede stenæbler, Ebeltoft efterhånden er kendt for. Dette er udsmykket af Jac Hansen (se mere under fanen Stenæblerne). Herfra cykler vi ad cykelstien ved Færgevejen ud til købmanden i Øer Maritime Ferieby.  Se mere på:

www.delinde.dk/øer-mar--ferieby/øer-maritime-ferieby.aspx

Her stiller vi cyklerne og begiver os til fods i åbne hedelandskaber af små finurlige skovstier med vand på begge sider i et næsten uvirkeligt vildt område. Dette fantastiske området blev skabt ved råstofudvinding af Sten- og Gruskompagniet fra 1935-74.

I 1950erne opstod klondike området efter udgravningerne ved, at en driftig og foretagsom gårdejer udstykkede en række ulovlige sommerhusgrunde og disse blev udlejet på åremål af folk med ringe økonomisk formåen. Hurtigt blev der skabt et ”Klondikeområde” idet huse blev opført af forhåndsværende materialer. Da denne udvikling blev stoppet i 1970erne, men man kan stadig finde rester fra den tid i området.

Tilbage til cyklerne tager vi turen gennem Øer Maritime Ferieby, der blev indviet 1 juni 1988. Norden Venedig kaldes feriebyen, og da byen er bygget på pæle og syv små øer, ligesom kanaler er udgravet kan man i godt vejr føle sig hensat til Venedig.

Cykelturen fortsætter gennem Øer by og videre  over til  Ahl. - Herfra har vi en flot udsigt ind mod Ebeltoft. Vi tager cykelstien, kaldet ”spejderstien” og cykler gennem havnemiljøet i Ebeltoft, inden vi lægger til kaj ved Turistbureauet i Ebeltoft.

Også denne cykeltur ligger i Nationalpark Mols Bjerge

I dag | 12:20

Se de nye billeder fra tirsdag d. 18. juli.

Sidste uges puslespil var selvfølgelig en gammel togvogn fra den tidlige Ebeltoft - Gravlev Jernbane. Du kender sikkert også det nye motiv i spillet!

Se filmen af Lars Berg fra Solnedgang Sang på Horisonten

I uge 47 har 1147 besøgt Turistforeningens hjemmeside.