Øer, og Klondike-område.

Øer Maritime Ferieby. En perle i Nationalparken

Denne cykeltur er ca. 17 km. lang, og traveturen i Øer området, er på ca. 3 km.  Du kan på denne tur deltage alene på vandreturen gennem Øer ved at møde op ved Købmanden i Øer kl. ca. 10.45.

Vi cykler fra Fregatten Jylland og til Sønder Port ved Lindberg Sport. Her kigger vi på et af de mange flotte stenæbler, Ebeltoft efterhånden er kendt for. Dette er udsmykket af Jac Hansen (se mere under fanen Stenæblerne).

Herfra cykler vi ad cykelstien ved Færgevejen ud til købmanden i Øer Maritime Ferieby.  Se mere på:

www.delinde.dk/øer-mar--ferieby/øer-maritime-ferieby.aspx

Her stiller vi cyklerne og begiver os til fods i åbne hedelandskaber ad små finurlige skovstier med vand på begge sider, i et næsten uvirkeligt vildtområde. Dette fantastiske området blev skabt ved råstofudvinding af Sten- og Gruskompagniet fra 1935-74.

I 50-erne opstod klondike området efter udgravningerne da t en driftig og foretagsom gårdejer udstykkede en række ulovlige sommerhusgrunde og disse blev udlejet på åremål af folk med ringe økonomisk formåen. Hurtigt blev der skabt et ”Klondikeområde” idet huse blev opført af forhåndenværende materialer. Denne udvikling blev dog stoppet i 1970erne, men man kan stadig finde rester fra den tid i området.

Tilbage til cyklerne tager vi turen gennem Øer Maritime Ferieby, der blev indviet 1 juni 1988. Norden Venedig kaldes feriebyen, og da byen er bygget på pæle og syv små øer, ligesom kanaler er udgravet kan man i godt vejr føle sig hensat til Venedig.

Cykelturen fortsætter gennem Øer by og videre  over til  Ahl. - Herfra har vi en flot udsigt ind mod Ebeltoft. Vi tager cykelstien, kaldet ”spejderstien” og cykler gennem havnemiljøet i Ebeltoft, inden vi lægger til kaj ved Fregatten igen.

Også denne cykeltur ligger i Nationalpark Mols Bjerge

Enig. Den er ikke for svagtseende. Plejer at bruge under et minut - her gik der 1:43 - øv

Pyha, den var svær den

Find aktuelle aktiviteter på linket Danmarks Kulturkalender

Kære Thomas. Tak fordi du følger os på nettet, men Turistforeningen har desværre ingen By-vandring i dag.Måske ses vi en anden god gang.