Gå dig en tur i Tolløkkeskoven

Gå dig en dejlig tur i Tolløkkeskoven, og se om du kan finde nogle af de skønne steder som på billederne, men husk: Hold din hund i snor.

Tolløkke skoven er Ebeltoft eneste bevarede gamle skov, og er en del af Nationalpark Mols Bjerge. Skoven ligger ca. 3 km. syd for Ebeltoft. I skoven finder vi flere arter af pil. Krogede gamle, men også slanke høje bøgetræer, ligesom eg og asketræer er udbredt. Flere steder findes gamle kulturspor, som nedsunkne diger der tidligere blev brugt som indhegning af kreaturer. I skovbunden findes hvid anemone, skovsyre, viol, og skovmærker, og mange flere, ligesom rådyr og et rigt fugleliv, f.eks. Spætte findes i skoven.

I skoven finder vi også Skovpavillonen, et tidligere meget brugt Taktørsted, med beværtning og dans.

Der findes i en lysning i skoven, en ”Kvindeeg” og der er sat en mindesten. Begge dele etableret i forbindelse med indførelse at stemmeretten for kvinder i 1915.

Rigtig god tur.