Tag med på cykel til æbeltofterne

Ebeltoft Cykelguider cykler til alle ebeltofterne i Ebeltoft, tirsdag d. 17. oktober 2017 kl. 10. til ca. 13.

Ebeltoft kan helt præcist føre sin historie tilbage til 1301. - I det første købstadsprivilegium fra den 21. januar 1301, er byens navn skrevet Æpplatoftæ, altså en toft med æbler.

Æblerne har altid haft en vis rolle og indgik da også i det tidligere Ebeltoft byvåben. I Jyske Lov fra 1241 står skrevet, at abildgården er unddraget fra fællesdriften, og der skal sættes hegn derom, og tyveri af æbler straffes lig indbrud i ejerens hus.

Vi skal på cykelturen høre om byens navn Ebeltoft. - Vi skal høre og om det originale Æbeltoft-æbletræ. - Vi skal se og hører de nye ”Æpplatoftæ” tilplantet siden 2004 i forbindelse med den årlige Ebelfestival. Undervejs støder vi på æbletofter med Karen Blixens Æbletræ og kronprins Frederiks Taffelæbletræ. - Turen går også til flere af byens stenæbler, som Rotary i Ebeltoft står bag. Undervejs skal også besøge det flotte Galleri Smag og se den nye udstilling.

Tag med på denne tur i Ebelfestivalen og få et godt indblik i Ebeltoft historie. Guide er Jørgen L.

Vel mødt S.A. Jensensvej 3. 8400 Ebeltoft (ved det tidligere Turistbureau). Cykelturene koster 40 kr. pr. voksen, eller medlemskab af Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.

Æble-fotokonkurrencen begynder i dag

Lidt inspiration til fotokonkurrencen måske

Nu også med publikumspræmier i kagekonkurrencen på Ebelfestivalen i Ebeltoft.

Nyt Nyt Nyt. Deltag i Æble-fotokonkurrencen i Ebelfestivalen