Museum Østjylland

Museum Østjylland er én af Syddjurs vigtigste historie- og kulturformidlere for turister og fastboende. Oplevelserne kredser sig om Det Gamle Rådhus, Farvergården, Siamesisk Samling og Byarkivet på Maltfabrikken. Alle udstillinger er absolut anbefalelsesværdige og ganske gratis i de officielle åbningstider. Eneste begrænsning kan være ét af de 500 årlige romantiske lørdagsbryllupper på Det Gamle Rådhus. Men hvem elsker ikke at få denne ekstraoplevelse med sig her fra Ebeltoft.

”For at forstå nutiden, må man kende fortiden” Og hvem andre end Museum Østjylland kan løse denne opgave – nej vel?

Vil du vide mere, kan du gå ind på Museum Østjyllands hjemmeside:

eller på adressen: Juulsbakke 1, 8400 Ebeltoft.

Fregatten Jylland

Verdens længste træskib Fregatten Jylland kom til Ebeltoft i 1960 overdækket med et usselt bølgeasbesttag - totalt afpillet og ydmyget, men med en glorværdig historie i ballasten. Ingen andre ville længere vide af det stolte skib, der i 1864 slog den Østrig-Preussiske flåde så eftertrykkeligt ved Helgoland. Anderledes gik det som bekendt på landjorden ved Dybbøl Mølle.

Med Ebeltofts kærlige omsorg rejste Fregatten Jylland sig som Fugl Fønix og blev en verdenskendt attraktiv kultur- og turistperle - i sandhed vartegnet for Ebeltoft.

Efter 159 års patriarkalsk dominans får Fregatten Jylland i 2019 sin første kvindelige kaptajn ”Karin Slæggerup”, der sammen med ansatte og frivillige, formår at bringe tusindvis af tyskere om bord på det skib, der for 157 år siden ydmygede deres forfædre.

Fregatten Jylland er i dag et levende museum med et utal af oplevelser og events, der hvert år tiltrækker tusindvis af turister fra hele Verden.

Må dette skønne eventyrlige skib leve for evig tid, så også vores børn og børnebørn får mulighed for at mærke histories maritime vingesus.