Nyt fra Turistforeningen

Nyt fra Turistforeningen septembe/oktoberr 2017

Den første turistsæson uden et egentlig Turistbureau, som vi kender det, er ovre og hvordan er det så gået? Hvordan har du oplevet turisternes reaktion over, ikke at kunne finde det serviceorgan som vi var så anerkendt og stolte over i Ebeltoft. Som forventet har der i sæsonen været stor søgning til det tidligere Turistbureau og alle der bevægede sig i og omkring bygningen S.A. Jensensvej har måttet stå for skud/hjælpe de undrende turister, og mangen en guidet cykeltur er blevet brugt til at udrede beslutningen omkring lukningen af Turistbureauet. Reelt er vi, sammen med alle jer medlemmer, vel dem der har den egentlige kontakt til turisterne og er således også dem der har stået på mål for turisternes frustration over ikke, at kunne finde råd og vejledning som tidligere. Vi er herefter spændte på, om det samme antal turister, dukker op til næste år, men vi skal nok forvente et vist frafald. Måske også på grund af det sommervejr vi har leveret i år, i Ebeltoft.

Ny Cykeltur. - Tirsdag d. 5. september havde Ebeltoft Cykelguider premiere på cykelturen ”Helt ud i Hampen”. En cykeltur som velvilligt blev bragt af Ebeltoft Folketidende. Ikke mindre end 17, lokale som turister tilbragte ca. 3½ time på ”jernhesten” og fik flere herlige og overraskende oplevelser med hjem. Nævnes skal den flotte velkomst af Anne Sophie Gamborg m/flere. Deltagerne fik en grundig redegørelse om hampplanten og den udviklingsproces Møllerup Gods var i gang med og desuden fik deltagerne smagsprøver på flere produkter.

En overraskelse på cykelturen var besøget i Kejlstrup, hvor vi så på et par bevaringsværdige huse fra 1700-tallet, men også den flotte og velbevarede Fogedgård fra 1827. Her var den tidligere ejer af Fogedgården netop i gang med at vedligeholde gården og fortalte velvilligt om gården og byen samt området. Dette må vi udforske næste gang vi lægger vejen omkring Kejlstrup. Turen forsatte i det flotte efterårsvejr til Ørnbjerg Mølle. En dejlig cykeltur som bestemt vil indgå i det 15 andre cykelruter vi kan præsentere for lokale som for områdets gæster.

Ebelfestival 2017. Fra Lørdag d. 14. til lørdag d. 21. oktober gennemføres årets Ebelfestival og igen i år deltager Turistforeningen, og ligesom de foregående år har vi en stand på festpladsen. Her finder du som vanlig et udvalg af foreningens publikationer, en nyhed vil være et hæfte om byens stenæbler og en retroplakat af Flemming Holst, fra byens 650 års jubilæum i 1951, en smuk plakat med det gamle rådhus og Marsk Stig ridende gennem byens gamle gader.

Men besøg vores stand og få en snak med os. Nedenfor kan du se hvad vi ellers beskæftiger os med i Ebelfestivalen Et samlet overblik over samtlige aktiviteter på festivalen finder du på festivalens egen hjemmeside på dette link www.ebelfestival.dk

Æblecykeltur - Tirsdag d. 17. oktober skal vi på Æblecykeltur og skal på turen høre om byens navn og om det originale Æbeltoft-æbletræ, alt imens vi cykler til alle byens ”Æpplatoftæ” tilplantet siden 2004 i forbindelse med den årlige Ebelfestival. En dejlig cykeltur, dog med en del bakker, men hvor vi kommer rundt om Ebeltoft.

Cykelturen koster 40 kr. pr. voksen.  Vi mødes S.A. Jensensvej 3. 8400 Ebeltoft

Kagekonkurrence - Onsdag d. 18. oktober afvikler Turistforeningen igen en kagekonkurrence! Vil du deltage? - skal du indlevere dit mesterværk på dagen, fra kl. 13 til kl. 14.00 i Kulturministeriet på Festpladsen. Din kage skal indeholde, æbler, bær og eller diverse frugter fra Nationalpark Mols Bjerge. Et kompetent dommer-team vil tage sig kærligt af din drømmekage.

Kl. 14.30 åbnes dørene for publikum som kan smage på kagerne, samt købe en kop kaffe. Der vil desuden være fællesang med hyggelig harmonikamusik.

Æble by-vandretur - Torsdag d. 19. oktober 2017 kl. 10.00 til ca. 12.30. Vi skal på turen, se og høre om byens stenæbler og om byens originale ”Æbeltoft-æbletræ”. Vi kommer gennem flere ”Æpplatoftæ” og støder på Karen Blixens Æbletræ og kronprins Frederiks Taffelæbletræ. Maltfabrikken er under genopbygning. Det arbejde må vi følge. En fortælling om Lodvig og Katrine i Adelgade skal også med, hvorefter turen fortsætter til det gamle Rådhus. Vi skal på Kirkegården for at høre om Tosse Christian. Vores vandretur forsætter gennem havneområdet, her skal vi se på Ålekvasen Rigmor i den gamle fiskerihavn, forbi Fregatten Jylland og Glasmuseet. Vandreturen er på ca. 5 km. og det koster 40. kr. pr. voksen deltager. - Mødested: S.A. Jensensvej 3. 8400 Ebeltoft. (det tidligere Turistbureau).

Sponsorgaver - I forbindelse med kagekonkurrencen kan vi bruge nogle sponsorgaver. Det behøver absolut ikke være en bil. Et gavekort eller andet er også meget velkommen. Så hvis du vil have forretningen eller firmaet nævnt på Ebelfestivalen hører undertegnede meget gerne fra dig.

Med venlig hilsen og god fornøjelse

Turistforeningen for Ebeltoft og Mols

v/Jørgen Laugesen

19-08-17 Bestyrelsen udtaler

Vedr. sejlruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft.

Succesen på Molslinien fra dens åbning i 1966 og til oliekriserne i 1970-erne var stærkt medvirkende til udviklingen i Ebeltoft, og op gennem årene, fra 1970 til 2000 var Ebeltoft storkommune da også den kommune der havde den største vækst, målt i befolkningstilvækst.

Ved etableringen af Molslinien forøgedes indbyggertallet i Ebeltoft Kommune, fra 11.000 til 15.000. Ved byens 700 års jubilæum i 2001, skete der en kraftig udvikling af turist- og kursuserhvervet, ja væksten var langt over gennemsnittet for Aarhus Amt, som det hed dengang, og det stillede krav til nye lokalplaner og boliger i Ebeltoft området.

Molslinien var dengang, i sig selv en af de store arbejdspladser, men genererede rigtig mange arbejdspladser.  Mange nye sommerhuse skød op da folk fra Sjælland fandt det nemt at have sommerhus i Ebeltoft området.

En sådan succes kunne Molslinien, eller måske endnu bedre, et andet rederi sikkert genskabe,

Interessen for Ebeltoft og Mols er fortsat stigende og der efterlyses flere og større sommerhuse, som sikkert også skyldes, at området har fået Nationalpark Mols Bjerge, med de mange fortællinger om den fantastiske natur, Ebeltoft og Mols vitterlig har og Nationalparken er dermed en ny sværvægter i turismeudviklingen.

Turistforeningens bestyrelse har på møde torsdag d. 10. august, endnu engang drøftet situationen omkring Molslinien og den manglende lyst til at udvikle, et koncept som i langt højere grad passer til den tidligere så populære sejlrute. Turistforeningen mener derfor, det er bydende nødvendig at alle politiske kræfter sættes ind på, at der fremadrettet kommer konkurrence på denne sejlrute, vel at mærke fra et rederi der har lidt forkærlighed for området, men også forståelse for, og opmærksom på, at vi på Djursland i 2016 har haft 1.7 mio. overnatninger, hvilket er det højeste tal nogensinde. En del vil helt bestemt direkte fra Sjælland til Ebeltoft. Det skal også med, at højdespringeren når det drejer sig om sommerhusudlejninger er Syddjurs Kommune med 15 %, kun overgået af Guldborgsund.

Der er for Turistforeningen, derfor ingen tvivl om at der med baggrund i ovenstående er alvorlige grunde til at ”Gentænke” en alternativ spiller ind på sejladsen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft.

Turistforeningen for Ebeltoft og Mols

v/Jørgen Laugesen

Turistforeningen | Svar 18.09.2017 12.42

Nyt fra Turistforeningen kan du læse her.

Turistforeningen | Svar 19.08.2017 18.48

I forbindelse med problematikken omkring sejladsen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft, udtaler Turistforeningens bestyrelsen følgende.

Turistforeningen | Svar 13.08.2017 11.49

"Helt ud i Hampen", Lokaliteterne på S.A.Jensensvej og Horisonten. er overskrifterne i denne måneds nyhedsbrev fra Turistforeningen.

Æble-fotokonkurrencen begynder i dag

Lidt inspiration til fotokonkurrencen måske

Nu også med publikumspræmier i kagekonkurrencen på Ebelfestivalen i Ebeltoft.

Nyt Nyt Nyt. Deltag i Æble-fotokonkurrencen i Ebelfestivalen