Nyt fra Turistforeningen

19-08-17 Bestyrelsen udtaler

Vedr. sejlruten mellem Sjællands Odde og Ebeltoft.

Succesen på Molslinien fra dens åbning i 1966 og til oliekriserne i 1970-erne var stærkt medvirkende til udviklingen i Ebeltoft, og op gennem årene, fra 1970 til 2000 var Ebeltoft storkommune da også den kommune der havde den største vækst, målt i befolkningstilvækst.

Ved etableringen af Molslinien forøgedes indbyggertallet i Ebeltoft Kommune, fra 11.000 til 15.000. Ved byens 700 års jubilæum i 2001, skete der en kraftig udvikling af turist- og kursuserhvervet, ja væksten var langt over gennemsnittet for Aarhus Amt, som det hed dengang, og det stillede krav til nye lokalplaner og boliger i Ebeltoft området.

Molslinien var dengang, i sig selv en af de store arbejdspladser, men genererede rigtig mange arbejdspladser.  Mange nye sommerhuse skød op da folk fra Sjælland fandt det nemt at have sommerhus i Ebeltoft området.

En sådan succes kunne Molslinien, eller måske endnu bedre, et andet rederi sikkert genskabe,

Interessen for Ebeltoft og Mols er fortsat stigende og der efterlyses flere og større sommerhuse, som sikkert også skyldes, at området har fået Nationalpark Mols Bjerge, med de mange fortællinger om den fantastiske natur, Ebeltoft og Mols vitterlig har og Nationalparken er dermed en ny sværvægter i turismeudviklingen.

Turistforeningens bestyrelse har på møde torsdag d. 10. august, endnu engang drøftet situationen omkring Molslinien og den manglende lyst til at udvikle, et koncept som i langt højere grad passer til den tidligere så populære sejlrute. Turistforeningen mener derfor, det er bydende nødvendig at alle politiske kræfter sættes ind på, at der fremadrettet kommer konkurrence på denne sejlrute, vel at mærke fra et rederi der har lidt forkærlighed for området, men også forståelse for, og opmærksom på, at vi på Djursland i 2016 har haft 1.7 mio. overnatninger, hvilket er det højeste tal nogensinde. En del vil helt bestemt direkte fra Sjælland til Ebeltoft. Det skal også med, at højdespringeren når det drejer sig om sommerhusudlejninger er Syddjurs Kommune med 15 %, kun overgået af Guldborgsund.

Der er for Turistforeningen, derfor ingen tvivl om at der med baggrund i ovenstående er alvorlige grunde til at ”Gentænke” en alternativ spiller ind på sejladsen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft.

Nyhedsbrev 13 08 17

Denne måneds brev fra din Turistforening skal omhandle: 1. - Horisonten. 2. - Brug af lokaliteterne i det tidligere Turistbureau på S.A. Jensensvej. 3. - Ny cykeltur ”Helt ud i hampen”.

Men først Horisonten. Ca. 150 mennesker trodsede det ustabile kolde vejr og den manglende sol ved Turistforenings fællesang på Horisonten de tre første tirsdage i juli måned. Den fjerde og sidste aften var derimod helt perfekt, med deltagelse af ca. 200 mennesker som afsang, akkompagneret af Ebeltoft Harmonikaklub, - ”Stille hjerte sol går ned”, - stående forstås, imens solen langsomt gik ned, - ganske rød, over Nationalpark Mols Bjerge.

Mange lokale deltager i fællessangen, men flere og flere turister, godt en tredjedel deltager og vi byder dem vedkommen med klapsalver og de vælger de sange der skal afsynges.

Arrangementer på Horisonten indeholder, som bekendt fortællinger fra lokalområdet. Den første aften var det således direktøren fra Fregatten, Lars Olsen der fortalte om hans syn på turisme og tanker for Fregatten samt samarbejde i området for at fremme turismen. Anden aften var det Museumsinspektør Lea Glerup Møller der fortalte om Treårskrigen (General Rye). Overinspektør Jakob Vedsted fortalte på tredje aften om dengang vi havde dampskibssejlads på mols og Ebeltoft Sidste aften var det Palle Rasmussen, formand for Ebelfestivalen som fortalte om den kommende Ebelfestival.

Trods det forhold at vi fra Turistforeningen kun har givet tilsagn om at male nogle få kvadratmeter på Horisonten er det lykkedes, ved hjælp at fem frivillige fra foreningen, - 3. kvinder og 2. mænd at opsamle en stor mængde glasskår, afvaske ekskrementer af døre på container i ”Hulen”. bruge 36 timer og derved få malet det meste af Horisonten, hvilket vi selv er godt tilfredse.

Med baggrund i den store tilstrømning af turist-børnefamilier til, den efterhånden flot opbyggede legeplads, bliver toiletterne i år flittigt brugt, men bliver også rengjorte og affaldsposer bliver tømt.

Turistforeningen holder jævnligt og selvbestaltet ”tilsyn” og samler henkastet affald, som dog er aftaget væsentlig, efter at der er blevet lukket til ”Hulen”.

Ny flagstang er blevet opsat og vi har fra Nationalparken fået et flag som er hejst.

Vi kan i Turistforeningen, efter at ”hulen” er blevet lukket, kun udtrykke tilfredshed med Horisonten og omgivelserne, hvilket jeg mener de rigtig mange børnefamilier, der bruger legepladsen, og sandkassen også kan.

På baggrund af ovenstående positive oplevelse, og det forhold at vi nu i seks år har brugt Horisonten, føler vi en hvis form for ”ejerskab” og er selvfølgelig interesseret i Horisontens skæbne fremadrettet, og er derfor parat til at drøfte nogle tanker vi i Turistforeningen gør os, om yderlig forskønnelse af Horisonten, såfremt den bliver stående. Vi har i den forbindelse bl.a. talt om, at vi, i samarbejde med Syddjurs Kommune, Nationalpark Mols Bjerge, og Destination Djursland, samt Ebeltoft Distriktsrådet og Ebeltoft Handelsstandsforening i højsæsonen kunne sætte legetøj, møbler frem og tilbage, således de besøgende kunne få gavn af dem der allerede findes på Horisonten.

Som bekendt har Bogby Ebeltoft indgået aftale med Syddjurs Kommune om leje af ca. 60. kvadratmeter lokaler i det nu lukkede turistbureau, mod betaling af det faktiske forbrug af varme og vand, anslået til ca. 17.000 kr. pr. år.

Ebeltoft Distriktsråd har haft et behov for mødelokale og Turistforeningen har behov for lagerlokale samt synlighed fra lokaliteten. Vi har derfor indgået aftale med Bogby Ebeltoft om at understøtte med 15 % ca. 2 - 3.000 kr. Det er selvfølgelig ærgerligt at vi, efter lukningen af bureauet får denne udgift pålagt os. - Disse faciliteter har altid, velvilligt og gratis været stillet Turistforeningen til rådighed af Destination Djursland.

Vi må imidlertid stille os tilfredse med de faktiske forhold, idet vores aktivitetsniveau nødvendiggør et lagerlokale, samt et udstillingsvindue, hvor vi forsat kan synliggøre vores aktiviteter.

Vi får altså med aftalen, mulighed for at gøre lidt mere ud af at synliggøre os, bl.a. ved at opsætte et logobanner på vinduet. Rent faktisk giver det os muligt for at markedsføre os yderligere sammen med Turistforeningens Facebook-side og www.ebeltoftturistforening.dk  hvilket vel er med til at tiltrække de rigtig mange turister der i år har besøgt vores dejlige område.

”Helt ud i hampen” er en ny cykeltur som vi aktuelt arbejder på. To prøvekørsler er foretaget og Ebeltoft Cykelguider mener at cykelturen er et godt supplement til de cykelture vi i forvejen udbyder.

Cykelturen er længere end vanlig og er på ca. 35-40 km. og vil vare ca. 4 - 4½. time. Højeste punkt på turen er ca. 80 m. over havet og der cykles både på asfalt og grusveje.

Vi cykler fra S.A. Jensensvej i Ebeltoft til Molskroen og Femmøller, byen med ”de fem møller”. Videre herfra til Grønfelt hvor vi drejer mod Kejlstrup og Møllerup Gods, hvor vi gør et stop. Fra Møllerup Gods cykler vi til Feldballe og tager en runde i Frilandshaven.

Cykelturen fortsætter mod nord, over Ebeltoftvejen og forbi Feldballe Kirke videre til Øjesø og Langesø og fortsætter til Ørnbjerg Mølle hvor der ligeledes holdes pause. Fra Ørnbjerg Mølle til Ebeltoft, passerer vi Arboretet og Egsmark inden vi kommer til Ebeltoft og udgangspunktet.

Vi håber selvfølgelig dette også er et godt tilbud til turister som lokale borgere.

Jeg slutter for denne gang, men husk du kan altid kontakte undertegnede på mail eller tlf. 52 58 13 99, for uddybning eller spørgsmål til Turistforening for Ebeltoft og Mols.

Kære  Interesserede

Sommeren, - ja sommeren er nu på sit højeste og Turistforeningen fortsætter ufortrødent sine aktiviteter.  Vi har i samarbejde med kommunen og ved gode frivilliges indsats forskønnet lidt på Horisonten.. Vi har fået lovning på at flagstangen kommer op at stå igen, og endelig har Nationalpark Mols Bjerge stillet et flag til rådighed således man fra vandsiden bliver modtaget af Nationalparkens flag foran Købstaden Ebeltoft.

Vi har opsat banner på Horisonten.  Dannebrog -flag er bestilt, og Harmonikaklubben er klar. Vi glæder os derfor til, at vi endnu engang kan indbyde lokale og turister til herlig Solnedgangssang-fællesang på Horisonten i næsten al slags vejr. Det bliver som vanlig alle fire tirsdage i juli. Kl. 20.30. Velkommen til.

Men først indbyder vi til: Vi Spiser Sammen d. 29. juni på Skovmøllen. Som bekendt er arrangementet for alle turister som lokale. Har du tid og lyst så tilmeld dig og mød blot op med godt humør og få et par hyggelige timer i selskab med dem du kender, og måske i særlig grad dem du ikke kender, og tag gerne en bekendt under armen.  Prisen er 250 kr. plus drikkevarer som betales hos værten. Du tilmelder dig på mail jorgen@ebeltoftturistforening.dk Senest tirsdag d. 27. juni.

I juli bliver der ingen Vi Spiser Sammen, idet vores medlemsrestauranter har rigeligt at se til, men vi fortsætter som vanlig med vores helt unikke guidede cykelture i Nationalparken.

D. 4. skal vi på Karlsbjerget. D. 11. skal vi besøge Ebeltoft Gårdbryggeri. D. 18. skal vi i Hyllested Bjerge og sidste tur i juli bliver Hasnæs Rundt. Så ved du det og kan fortælle vidt og bredt hvilke herlige oplevelser turister kan få på cykeltur med lokale borgere.

Jeg slutter denne orientering til dig for denne gang. Du kan jo altid læse mere om det hele på hjemmesiden hvad hele 976 mennesker har gjort i den forløbne uge.

Turistforeningen | Svar 19.08.2017 18.48

I forbindelse med problematikken omkring sejladsen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft, udtaler Turistforeningens bestyrelsen følgende.

Turistforeningen | Svar 13.08.2017 11.49

"Helt ud i Hampen", Lokaliteterne på S.A.Jensensvej og Horisonten. er overskrifterne i denne måneds nyhedsbrev fra Turistforeningen.

Kender du Niels Neergaard? Det gør René, se hvem det er.

Nyt efterårsprogram fra Ebeltoft Harmonika Klub