Vi spiser Sammen

En dejlig dag i Ree Park Safari med fællesspisning.

Ree Park Safari ligger tæt ved Ebeltoft i et meget smukt naturområde. Det blev overtaget af Karsten Ree i 2006. Under dygtig professionel ledelse af direktør Jesper Stagegaard er det nu blevet til ét af Europas største avlscentre, og i 2007 blev parken medlem af DAZA og EAZA.

Ree Park har ca. 80 forskellige dyrearter – hovedparten alvorligt truede. Den er delt op efter kontinenter, således at de fleste af dyrene ofte går sammen med deres geografiske artsfæller.

Parken går meget op i avlsarbejde og i at give dyrene et så naturligt miljø som overhovedet muligt, selvom de er i fangenskab. Dette har gjort parken kendt for sine flotte anlæg og i særdeleshed anerkendt verden over for sit store og vellykkede avlsarbejde.

Alle parkens projekter er en del af EEP (European Endangerede spieces Program), som er det officielle europæiske avlsprogram til bevarelse af truede dyrearter.

I næsten en måned inden havde jeg glædet mig overordentlig meget til denne oplevelse i Ree Park Safari med Damplokomotiv for fuld udblæsning og indtagelse af bøffer fra de tonstunge Bisoner. Under turen overmandede den lille latente fantasifulde dreng i mit sind hurtigt min voksne dominerende nøgternhed. Tænk at blive ført gennem Nordamerikas ørkenagtige landskab i en tro nedskaleret kopi af et tøffende Damplokomotiv fra 1867 og rundt blandt Sorte Bjørne, Hvide Polarulve og Europæiske Højlandsbisoner.  Oplevelserne tændte i den grad for billedstrømmen i mit eventyrbesatte barnesind.

Jeg så den whiskydrikkende John Wayne galoppere over stepperne på sin kluntede facon jagende togrøvere af værste slags, alt medens hans gyldne riffel talte sit tydelige sprog med vildfarne projektiler om ørerne på de lovløse. Vi måtte selv dukke hovederne indimellem for ikke at komme på tværs af kuglerne. Vi oplevede også togfører Jørgen Damp ofre en turist til ulvene for at føre vi andre sikkert gennem anlægget – ifølge troværdige kilder en nødvendighed på de dage, hvor ulvene kører træt i optøet kød fra gamle øg, der i sin tid tryglede om aflivning.

På turen oplevede vi to imponerende Røde Glenter komme og spise resterne af det kød, som Sortbjørnene havde efterladt.  Paradoksalt, at truede fugle i Danmarks frie natur på så solidarisk vis kommer til Ree Park for at indtage føde med ligestillede.

Vi var 52 glade stemningsfyldte mennesker, der nød en dejlig buffet med grillet kød: Saftig Kylling på spyd, Pølser med Ramsløg, Spareribs og så selvfølgelig højdepunktet ”dejlig mørt rødstegt Bisonokse”.

Som tilbehør: Ovnstegte Babykartofler, grillede Grøntsager på spid, spændende Salater, Barbecue-sauce og dejlig hjemmebagt Baguettes med Smør.

Til behagelig info skal nævnes, at intet af Parkens tilberedte kød kommer fra individer, der er en del af avlsprojektet – så hvis tanken skulle have strejfet, har I altså på intet tidspunkt rundt i området mødt kilden til Jeres fødeindtag. Ideen med avlsarbejdet ville således også have været illusorisk.

Under spisningen fortalte direktør Jesper Stagegaard meget entusiastisk og levende om formålet med parkens eksistens.

Havens måske mest truede dyreart er det næsten udryddede sorte Næsehorn, som Parken meget ærefuldt fik tildelt et eksemplar af i 2013 - det første nogensinde i Danmark. Dyrets meget potente horn er eftertragtet pga. dets påståede effekt til afhjælpning af mænds permanente eller momentane erektionsbesvær og koster vægtmæssig mere end guld. Sørgeligt spild at udrydde en dyreart, når ”den lille blå” beviseligt har en væsentlig større succesrate og endda til en overkommelig pris – har jeg ladet mig fortælle. Der er så nok også en grund til, at Gud har valgt at fratage disse ”slappe” individer deres reproduktionstilladelse – alderen kunne være en mulighed, udseendet en anden, eller måske er det bare en Himmelsk styret human pendant til parkens genetiske avlsarbejde. Så hvorfor udfordre hans vilje unødigt?

Dejligt, at der findes ildsjæle som Karsten Ree, der kan se værdien og glæden ved bevarelse af artsdiversiteten i Verdens natur.

Stor tak for en dejlig dag med håbet om en endnu mere succesrig fremtid. I har et fantastisk smukt og funktionelt anlæg, som tryllebinder enhver gæst med sans for det æstetiske.

René – den eventyrlystne sjæl.

Jeanette | Svar 05.06.2017 17.21

tak for din fine beskrivelse af udflugten, den blev næsten genoplivet og maden kunne jeg godt spise igen igen og en tur med toget igen igen

René Vadstrup 06.06.2017 23.15

Tak, skal du have Jeanette. Det var en fornøjelse at have dig med. Mange hilsner - René

Turistforeningen | Svar 05.06.2017 11.26

Den eventyrlystne sjæl, René har igen sat ord på vores oplevelser i Ree Park 31. mej 2017.

Turistforeningen | Svar 01.05.2017 09.15

René har en ny klumme til dig, denne gang fra Den Skæve Kro.

Hallo hallo, skal du på cykeltur lørdag d. 17. juni, så tag på Blushøj Camping der har åbenhus. Se mere på opslagstavlen.

Er i denne uge oppe på 260

Flot med 900 besøgende/uge. På vores ny FB-side ligger vi mellem 100 og 200. Men vi booster den med gode opslag og kommer stærkt frem