René skriver

Fællesspisning på Mellem Jyder 30-11-2017.

Midt på Juuls Bakke strømmer autenticiteten og romantikken den forventningsfulde gæst i møde som en åbenbaring fra en svunden tid i samme øjeblik, blikket automatisk drages mod ”Mellem Jyders” smukke facade.  En majestætisk kampestenssokkel med bløde organiske former - blufærdigt iklædt en tætsiddende festdragt af glinsende sort beg - bærer stolt det skæve smukke bindingsværk. De hvidkalkede munkesten er nænsomt omfavnet af et knudret naglet egetræsskelet, som tiden har formet på sin egen forunderlige måde. Bag den gamle udskårne egetræsdør føres man tilbage til livet anno 1610 - dengang herligheden åbnede dørene for omverdenen.

Det er som at åbne en bog med et levende eventyr. For børn og barnlige sjæle begynder al læsning med eventyret. Eventyrligt at høre ord, eventyrligt at kunne læse ord og endnu mere eventyrligt at opleve glæden ved at skrive ord. I eventyret møder man de øjeblikke, der løfter sig som stjerneskud over alle andre. Dette momentum oplevede 27 glade gæster på det eventyrlige ”Mellem Jyder”.

Man indhylles i duften og smagen af dejlig kromad og liflig vin, som i passende mængder skaber de øjeblikke, der får de skæve trætte mure og vinduer til at søge tilbage mod ”ungdommens” ranke statur. Lukkes øjnene for en stund, fornemmes tydeligt lyden af jernbeslåede spidse træsko, der slæbes tungt henover gulvet af hedengangne Molboer med nedslidte og krumme rygge. Udenfor anes lyden af oksekærrer, der ruller hen over de toppede brosten på vej hjem efter endnu en slidsom dag ude på overdrevet.
Joh - folkelig hygge, spædet med god gedigen dansk mad, trives i bedste velgående på ”Mellem Jyder”. Kun mangler man salig Peter Baltzer (”Den sidste Molbo”) til at fuldende eventyret med tonerne fra sin flittigt brugte trækharmonika - godt mærket af tidens tand. I min svage erindring forekommer det mig, at det ikke var den store virtuose oplevelse; men enkelte passager kunne dog med lidt god vilje forveksles med en strofe, der havde strejfet Giro 413 på en god dag - det er da hygge og autenticitet på et elskeligt og folkeligt niveau.

Det smilende og joviale værtspar Christina og Peter tog varmt imod os. Vi blev trakteret med en ualmindelig dejlig og velsmagende menu, der matchede indbegrebet af gedigen dansk krokultur.

• Hjemmelavet Hønsekødsuppe med Kød- og Melboller.
  • Wienerschnitzel med ”dreng” på toppen og dejligt tilbehør.
  • Hjemmelavet Islagkage.

Lækker Mad og liflig Vin er i sandhed uadskillelige og guddommelige følgesvende, der kun vil vi livsnydere det bedste.

Platon skrev engang: ”Intet prægtigere end druens saft har nogen sinde været skænket mennesket af Gud”.

I et symbiotisk samspil med de sociale omfavnelser – dejlige mennesker, der skabte en fantastisk stemning allerede fra start, dæmpet belysning, siddende tryllebundet med blikket rettet mod to dejlige forførende øjne overfor - bliver det ikke mere romantisk. At den ”medbragte” ægtefælle så ikke lige er den person, der sidder overfor, tilfører da bare Livet en ekstra kvalitet - en lille ”uskyldig” flirt er ikke at foragte. Hvor eventuelle afledte drømmerier end måtte ende, overlades til den enkelte drømmers egen samvittighed. Fantasien sætter lykkeligvis ingen begrænsninger og skal ikke stå til ansvar for verdenen udenfor. Og kære ægtefælle, prøv at efterleve romerenCiceros berømte citat: ”Ignoscere divinum”- at tilgive er guddommeligt.

Under middagen krydrede Peter den gode stemning med en videns-konkurrence, der udløste syv flasker dejlig mousserende vin til vinderbordet. Selvom jeg sad ved Kaptajnens (Jørgen Laugesens) bord 13, rakte den samlede viden ikke til en sejr. Lykkens gudinde gled let og elegant forbi ”taber-bordet”.

Den glade varme fra gæsterne fik efterhånden de november-kolde vinduesruder til at dugge som små trætte barneøjne, der ikke ville overgive sig til søvnen. Sådan følte vi det også efter denne fortryllende aften fuld af glæde og eventyr.

”Mennesker vil glemme det, du sagde, mennesker vil glemme det, du gjorde, men de vil aldrig glemme det, du fik dem til at føle” (Forfatteren Maya Angelou).

Tusind tak til Christina og Peter for en dejlig oplevelse i Jeres hyggelige gamle stuer. Og tak fordi I gør Ebeltoft lidt dejligere at leve i.

Mange varme hilsner og på gensyn

René

Turistforeningen | Svar 02.12.2017 11.27

Se Stjassers billeder og Renés beskrivelse af festlighederne fra Turistforeningens Vi Spiser Sammen arrangement på Mellem Jyder d. 30. november.

Turistforeningen | Svar 24.11.2017 13.23

Ny statistik for Turistforeningens Facebook-side

I dag | 20:05

Se billederne fra julekonkurrencen

I går | 23:47

Kunne det være den dampende prærieekspres i Ree Park?

Har du prøvet julekalenderens byttespil 5x5?

Se julehilsen fra Turistforeningen