Lidt spændende By-historie. Af: René Vadstrup.

Ebeltoft bliver tildelt købstadsrettigheder af Erik Menved 21. januar 1301. Nedenstående dokument, som befinder sig på Rigsarkivet i København, betragtes således som byens ”dåbsattest”, da det er det første skriftlige vidnesbyrd om Ebeltoft.

PRIVILEGIEBREVETS TEKST (oversat fra latin til datidens dansk):

”Erik, af Guds Naade de Danskes og Venders Konge, til alle, som faar dette Brev at se,
Hilsen evindelig med Gud.

I skal vide, at vi, idet vi ønsker at vise Bymændene i Æbeltoft en særlig Naade, tilstaar dem, at de maa nyde den ret, som gælder andre Torvekøbninger og Stæder i vort Rige, og holde almindeligt Torv hver Søndag paa den sædvanlige Plads, som er givet dem dertil paa vor Grund. Ligeledes tilføjer vi den særlige Naade, at de maa have Brændsel af U-ved og Affalds- og Nedfaldstræ sammesteds fra vor Skov, idet vi vil, at de frit til alle Sider skal have Forte og Fægang nær ved omtalte By. Vi forbyde derfor strengt under Trussel om vor Naades Fortabelse, at nogen af vore Fogeder eller deres Stedfortrædere eller hvem som helst andre drister sig til paa nogen Maade at fortrædige disse Bymænd i Anledning af denne Friheds Naade, dersom de vil undgaa Fortabelse af vor Naade og vor kongelige Hævn. Givet i Nyborg under vort Segl i det Herrens Aar 1301 paa den hellige Jomfru og Martyr Agnetes Dag i vor Nærværelse”. 😀

En gammel filmoptagelse af Kong Frederik den 9. og Dronning Ingrids besøg i Ebeltoft 1951 ifm. 650 års jubilæet.

Kære turist og lokalbeboer, af René Vadstrup

Elsker du naturoplevelser? Elsker du Ebeltoft? Elsker du Nationalpark Mols Bjerge? Elsker du at cykle? Elsker du at være sammen med skønne mennesker, eller elsker du bare at elske Livet? Så har Turistforeningen for Ebeltoft og Mols Bjerge et godt bud på at tilfredsstille dine behov.

Hver eneste tirsdag året rundt cykler vi sammen i National Mols Bjerges skønneste natur. Det er ture på ca. tre timer, som indeholder både cykling og vandring i naturen. Der er femten forskellige ruter, som hver tilbydes knapt tre gange i løbet af året. Cykelturenes længde varierer fra atten til fyrre kilometer - ofte krydret med dejlige vandreture på højest tre kilometer. Sværhedsgraden er forskellig og bliver derfor altid beskrevet ugen før på vores Hjemmeside og FB-site. Vi mødes hver gang kl. 10.00 foran Fregatten Jylland og afslutter naturligvis også samme sted – altid en dejlig oplevelse rigere.

Alle kan være en del af vores fællesskab. Der er plads til Jer med Mountain-bikes, til Jer med City-bikes og ikke mindst til Jer med Elcykler, så også I kan komme rundt og nyde vores dejlige natur. Vi har endda oplevet cykler påmonteret trailere, der transporterede mindre børn og invaliderede hunde med rundt - ikke alle ruterne er dog egnede til dette ekstraudstyr. Men du skal aldrig være i tvivl - vi venter på dig, og vi hjælper dig gennem strabadserne. Ord som ”mobning” og ”nedladenhed” eksisterer ikke i vores univers – kun kærlige ytringer.

Vi kalder os for ”Cykelguiderne” – ikke fordi vi på nogen måde er professionelle, men vi ønsker bare at vise dig vores smukke og unikke natur. Du vil opleve naturområder, som man på egen hånd aldrig selv ville kunne finde. Vi fortæller spændende og informative historier – herunder sagn og eventyr. Mangler vi faktuelle svar på Jeres specifikke spørgsmål, er vi trods alt så meget molboer, at vi nok skal byde ind med en alternativ historie. Vidensmæssigt kommer du aldrig tomhændet hjem fra vores cykelture.

Alle vore ture foregår hovedsageligt på naturveje og –stier. En sjælden gang benyttes cykelstier parallel med asfalterede veje.

Der er naturligvis så mange oplevelser, at det ikke er muligt at beskrive dem alle i dette korte indlæg, men de mest populære er følgende:

”Den Italienske Stil” – i Karen Blixens fodspor.
”Ebeltoft Gårdbryggeri” - med dejlig øl og tapas.
”Jernhatten” – en helt unik natur med udsigt til øen Hjem og troldstenen Blak.
”Agri Bavnehøj” - tæt på byen Agri med Danmarks højest beliggende sø.
”Karlsbjerget” - med en 360 graders panoramaudsigt og ”iklædt” den meget sjældne Bredbladet Klokke.
”Karpenhøj” – en fantastisk naturoplevelse med smukke udskårne træfigurer fra nordisk mytologi.

Vi har også set sjældne fugle som Rød Glente, Havørn og Isfugl, imponerende flokke af Kronhjorte i skovbrynene, Oddere og et enkelt Hængebugsvin på Gravlevstien (muligvis undsluppet fra Ree Park). Nogle påstår oveni købet at have oplevet trolde og hekse. Selvom vi er molboer, vælger vi nu at holde os til den virkelighed, der kommer tættest på sandheden.

Det koster 40 kr. per voksen at deltage - børn og medlemmer er gratis. Men vælger du at blive personligt medlem til 200 kroner årligt, får du således 45 cykelture og alle vore vandreture ganske gratis.

Årets første cykeltur starter 7 januar med kurs mod Karlsbjerget.

Et gammelt ordsprog af ukendt oprindelse siger:
”Det er umuligt, sagde tvivlen. Det er farligt, sagde frygten. Det er unødigt, sagde fornuften. Gør det alligevel, sagde hjertet”. Vi håber, du vælger hjertet.

Mange varme hilsner – Turistforeningen for Ebeltoft og Mols. 😀