Fra Turistforeningens facebook-side

René skriver fra Facebook siden

Dette smukke motiv er Syddjurs Kommunes nye coverbillede.

Huset hedder Lille Strandkær og var ejet af Ellen Dahl - født Dinesen og søster til Karen Blixen. Ellen Dahl købte i 1924 store arealer af Egil Fischer i bakkerne vest for Egil Fischers Ferieby (Femmøller Strand). Egil Fischer, som var arkitekt og byplanlægger, tegnede Ellen Dahls feriehus Lille Strandkær i 1926 i samme stil, som de øvrige huse, han tegnede til feriebyen - f.eks. Molskroen. De havde i årene fremover ettæt samarbejde.

Ellen Dahl opholdt sig flere måneder om året i huset, og ofte ferierede hendes søster Karen Blixen også i huset.

De 155 hektar jord - inklusiv Nedre Strandkær - donerede Ellen Dahl i 1951 til Naturhistorisk Museum, som etablerede Molslaboratoriet. Ellen Dahl beholdt imidlertid Lille Strandkær, som ligger i Mols Bjerges skovklædte bakker vest for Egil Fischers Ferieby. Lille Strandkær er stadig den dag i dag i familiens eje.

På én af Turistforeningens guidede cykelture har der flere gange været mulighed for at komme helt tæt på sommerhuset, som ligger lidt afsides fra grusvejen mod Nedre Strandkær.

Turistforeningen på Facebook her

Jørgen Laugesen | Svar 08.01.2019 19.45

Se nu hvad René skriver om på facebook

Jørgen Laugesen | Svar 05.12.2018 17.56

😅 Læs Renés vidunderlige jule reflexioner.

Jørgen Laugesen | Svar 12.11.2018 11.51

René skriver om Mortens skærmydsler med gæs. Måske dem du lige har spist?

Se den forunderlige natur.

Se her om din nye vintercykel, m.m.

Se nu hvad René skriver om på facebook

😂Kan du få sat hønsene på plads?