René skriver

René skriver om Niels Neergaard

Lidt spændende - om end for de fleste lidt ukendt - historie om Niels Neergaard, der blev Statsminister eller Konseilspræsident, som det hed den gang.
Han blev valgt til Folketinget for Venstre og var medlem af tinget 1887-1932. Fra 1898 var han valgt i Ebeltoftkredsen. Han tilsluttede sig det Moderate Venstre, som samarbejdede med Højre-regeringerne, og efter Frede Bojsen trådte ud af politik i 1901, blev han denne gruppes leder i Folketinget.
I 1908 blev han finansminister i J.C. Christensens ministerium, men da J.C. Christensen allerede samme år måtte afgå efter Alberti-skandalen, blev Neergaard konseilspræsident. Fra 1910-13 var Neergaard finansminister i Klaus Berntsens ministerium, og i 1920, efter at Påskekrisen havde udløst valg, blev han statsminister i en regering, der sad til 1924. Fra 1926-29 var han finansminister i Madsen-Mygdals regering.
Niels Neergaard var en meget socialengageret politiker, som havde sin styrke i saglighed i højere grad end i det taktiske, politiske spil.
Eneste synlige tegn på hans tilknytning til Ebeltoft i dag er en mindesten, der står godt skjult under tæt bevoksning i et lille hjørnebed i det lysregulerede kryds ved Østerallé.
Selvom han havde sine rødder i Vendsyssel kan Ebeltoft da godt være bekendt at være lidt stolt af den historie - jeg er i det mindste.

René Vadstrup

Solnedgangssang på Horisonten tirsdag d. 4. juli.

Den smukkeste og mest forførende harmonikamusik strømmer min livsledsager og mig i møde og bliver mere og mere intens jo nærmere, vi kommer ”Horisonten”. I læ bag solskærme øjner vi syv ”træk”-harmonikaspillere fra Ebeltoft Harmonikaklub. Deres musikglæde og smittende humør tryllebinder omgivelserne og drager som lokkende elverpiger ubevidst enhver sjæl ind i ”Horisontens” fysiske univers. Harmonikaen er i sandhed en folkelig musikformidler, der naturligt stimulerer både danse- og sangmuskler.

Den joviale Jørgen Laugesen (formand for Turistforeningen for Ebeltoft og Mols) tager pænt imod sine gæster – og gerne med et personligt og fast håndtryk. Hans søde hustru Birthe uddeler med et glad og varmt smil sanghæfter til alle.

”At vove, er at miste fodfæstet for en kort stund. Ikke at vove, er at miste sig selv”, skrev Søren Kierkegaard meget klogt. Mere end hundrede forventningsfulde gæster i alle aldre vover sig ind i Jørgens ”Elverhule” – en tredjedel er turister.

Vi sidder alle tæt sammen og skuer ud over det bølgende vand mod Mols Bjerge og videre mod Aarhus Bugt, alt medens Solen svæver som en ildkugle over Vigen og ser velfornøjet ned på sit eget spejlbillede i vandet. Den sender os et varmt smil, der gør alle smukke. Mere fortryllende natursceneri findes ikke på denne planet. Unikt for Ebeltoft med sin vestvendte kyst, der gør oplevelsen mulig.

De danske sangskatte, der spænder fra ”Du danske sommer, jeg elsker dig” over ”Der er et yndigt land” til ”Ebeltoftvisen” omhandlende den tragikomiske historie om Lodvig og Katrine, bliver alle levendegjort af sangglade mennesker. Selv den lille kølige brise fra Vigen kan ikke udfordre denne glæde. Tænk, at man kan skabe en fælles oplevelse med sine turister – er det ikke dejligt?

Medens vi for en stund hviler vore euforiske stemmebånd, beretter den ny direktør for Fregatten Jylland Lars Olsen meget levende og interessant om sine visioner for turismens fremtid, der bl.a. indebærer ønsker om tætte relationer til Glasmuseet, Maltfabrikken og Turistforeningen. Ved at promovere kulturværdierne i Ebeltoft som en symbiotisk enhed, bliver vi mere synlige i omverdenen og dermed et attraktivt feriemål. Ildsjæle som Lars og Jørgen er uvurderlige kultur-ambassadører, der synliggør vor smukke egn og gør den til en levende og lysende perle for både turister og fastboende.

Alt medens Solens sidste stråler stille kærtegner Vigens sølvblanke bølgende overflade, rejser alle sig op ved sidste vers af Jeppe Aakjærs ”Stille, hjerte, sol går ned” i respekt for det fantastiske – næsten metafysiske -  natursceneri.

Modvilligt slipper Solen sit tag i dagen og glider majestædigt ned bag Mols Bjerge – sådan som naturlovene nu engang har bestemt det. Den vinker farvel med sine ubeskrivelige flammende stråler på Himmelbuen i en mangfoldighed af smukke gyldne varme farver blandet med enkelte drillende skyer i flotte nuancer og fantasifulde formationer. Tænk, at dette forunderlige moment, som lige har været, for altid vil være forsvundet i horisonten - men i sindet og hjertet evigt bevaret. Jeg er lykkelig fanget i naturens legende univers.

Kære Sol: ”Når du min Sol jeg i mit hjerte bærer, da føler jeg til fulde, hvad det vil sige at være”.

Tak for en skøn oplevelse – glæder mig til næste tirsdags sang- og naturoplevelse.

René

Turistforeningen | Svar 21.08.2017 09.28

Kender du Niels Neergaard? Det gør René, se hvem det er.

Kender du Niels Neergaard? Det gør René, se hvem det er.

I forbindelse med problematikken omkring sejladsen mellem Sjællands Odde og Ebeltoft, udtaler Turistforeningens bestyrelsen følgende.

Nyt efterårsprogram fra Ebeltoft Harmonika Klub

"Helt ud i Hampen", Lokaliteterne på S.A.Jensensvej og Horisonten. er overskrifterne i denne måneds nyhedsbrev fra Turistforeningen.