Fra Turistforeningens facebook-side

Ebeltoft Marineforening holder stadig traditionen i hævd efter 46 år ved roret. Traditionen med den årlige indsamling og det at ”sejle Sluppen gennem byens gader” var tidligere en fast tradition i alle europæiske Sø-købstæder. Ebeltoft er – så vidt vides – den eneste danske Sø-købstad, hvor denne gamle tradition stadig holdes i hævd hvert år.

Sluppen er en båd, anbragt på en vogn, forspændt med to heste. Den er pyntet med gran og røde og hvide bånd, hestene med fiskenet og røde og hvide rosetter.

Mandskabet består af frivillige medlemmer fra Ebeltoft Marineforening, primært fra foreningens Slupkor, der naturligvis underholder med sang og hygge, når de på grund af vejrliget og faste traditioner holder ind udvalgte steder i Ebeltoft.

På begge sider af Sluppen går 8-10 flagbærere samt et antal ”raslere”. Alle er, traditionen tro, iklædt mørkeblå bukser, hvide busseronner med røde skærf og høje silkehatte. Når indsamlingen på de udvalgte steder er afsluttet, takker Slupkorets medlemmer af med at gå rundt om Sluppen som en markering og tak til de borgere, der bidrog ved indsamlingen.

Ved tidligere tiders Slupsejladser indsamledes der beløb til sømandsenker og pensionerede, mindrebemidlede søfolk. Det har vore dages sociallovgivning lykkeligvis overflødiggjort. Men da en Slup uden raslere ikke er nogen ”rigtig Slup”, samles der i dag ind til almennyttige, maritime formål. Dejligt, at man har kunnet vedligeholde denne gamle maritime tradition, så vi derved bidrager til at fastholde Ebeltofts maritime kulturarv som gammel Sø-købstad.

Sluppen sejler hver Fastelavnsmandag. Sejlads med Slup kan spores ca. 250 år tilbage. I 1961 standser Fiskeriforeningen sejladsen i Ebeltoft. Efter 12 års pause tager Marineforeningen i 1973 idéen op igen. Så i år har de 46 års jubilæum. I 2009 fik man en ny slup, da den gamle efter 36 år ikke kunne klare det længere.

Jørgen Laugesen | Svar 05.03.2019 11.22

Sluppen kørte i går, men her får du historien om Sluppen fra vores Facebook-side.

Her kan du se og høre om Kalø Jagtslot, opført ved arkitekt Hack Kampmann, født i Ebeltoft.

OBS: The Parking space in front of Fregatten Jylland is free and without a time limit

Et meget fint, fyldestgørende og velformuleret referat

Har du læst beretning og referat fra generalforsamlingen 21. februar?