Kør med Ebeltoft Cykelguider

Kør med Ebeltoft Cykelguider i Juni

Juni er navnet på sommerens første måned. Den er opkaldt efter Juno - den romerske gudinde for kvinden og ægteskabet, der senere identificeres som gudinden Hera. I gamle dage kaldte man juni for skærsommer - den lyse sommers måned.

Tirsdag d.  26.  kl.  10. til ca. 13. - Ørnbjerg Mølle

Cykelturen går ad den gamle jernbanesti, gennem Skærsø gods, forbi tomten fra ”den sidste molbo” videre ad skovstierne og langs et gammelt åløb til Ørnbjerg Mølle. Møllen er en gammel overfaldsmølle fra 1500 tallet, hvis storhedstid var i tiden 1834 til 1860. Efterfølgende cykler vi til Krakær og Handrup Kirke, som vi besøger.

Vel mødt ved Fregatten Jylland. Cykelturene koster 40 kr. pr. voksen, eller medlemskab af Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.

Kør med Ebeltoft Cykelguider i juli

Tirsdag d. 3. kl. 10. til ca. 13. - Øer Maritime Ferieby

Vi cykler til Købmanden i Øer, her stiller vi cyklerne og traver ad små finurlige stier og åbne hedelandskaber i et fantastiske naturområde. Området blev skabt ved råstofudvinding af Sten- og Gruskompagniet fra 1935-74 og et klondike området opstod efter denne udgravning. Traveturen bringer os også gennem Øer Maritime Ferieby! - Nordens Venedig som byen også kaldes

Tirsdag d. 10. kl. 10 til ca. 13. - Ebeltoft Gårdbryggeri

På en af årets mest populære cykelture besøger vi Ebeltoft Gårdbryggeri i Hyllested. Her kan du smage gourmet øl og eller vand, med lidt snacks til. Mange andre væsker bliver frembragt her, blandt andet en fortryllende cider. - Alt selvfølgelig hjemmelavet. Gården ligger i Nationalpark Mols Bjerge, smukt placeret med udsigt til Jernhatten og Kattegat.

Tirsdag d. 17. kl. 10 til ca. 13. - Karpenhøj

Karpenhøj er DGI’s Udviklings– og oplysningscenter for natur– og friluftsliv. Karpenhøj ligger midt i Nationalpark Mols Bjerge med den mest fantastiske udsigt over Helgenæs og Ebeltoft.  Man får virkelig her en fornemmelse af konsekvenserne af den sidste istid. - Et spændende sted for store og små.

Tirsdag d. 24. kl. 10 til ca. 13. - Den Italienske Sti

Dagens cykel/gåtur er en af vores meget eftertragtede cykelture i nationalparken, idet vi vandrer på den historiske sti ”Den Italienske Sti”.  Men inden skal vi på cykel omkring Egil Fischers ferieby i Femmøller. Ved Overmøllen i Femmøller stiller vi cyklerne og traver til Besøgscenteret Øvre Strandkær, og retur ad Karen Blixens Italienske sti.

Tirsdag d. 31. kl. 10 til ca. 13. - Rundt om Ebeltoft

Dagenscykeltur bringer os rundt om Ebeltoft. Vi skal se Ebeltoft Golfbane. Oplever den mest fantastiske udsigt over Ebeltoft by. Vi passerer den Europæiske Filmhøjskole og kikker ind til Danmarks flotteste Vandrehjem. Vi skal se kunst ved Kvadrat, og endelig slutter cykelturen med en tur gennem havneområdet

vel mødt ved Fregatten Jylland.  Cykelturene koster 40 kr. pr. voksen, eller medlemskab af Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.

Jørgen Laugesen | Svar 19.06.2018 11.58

Skal du med på cykeltur i juli måned? Se månedens program her

Turistforeningen | Svar 17.05.2018 19.21

Se venligst ny cykeltur 29. maj.

Se Renés refleksioner over cykelturen til Agi Bavnehøj

Skal du med på cykeltur i juli måned? Se månedens program her

Billedet til ugens puslespil er taget af Jørgen d. anden.

www.ebeltoftby.dk har fået ny hjemmeside, se den her