Kør med Ebeltoft Cykelguider

Andet vers af: Se, det summer af sol over engen Tekst: Holger Drachmann, 1897

Der er sølvklang i majbækkens vove, gyldent skær gennem aftenen lang,
hver en grøft bliver blomstrende skove langs den kornrige, bølgende vang:
disse bølger, o, de stiger med min sjæl over solskyens rand, rundt i verden er dejlige riger, ingen vår som en maj i vort land!

Tirsdag d. 1. kl. 10 til ca. 13. - Skovbjerg

Cykelturen bringer os til Skovbjerg i Mols Bjerge og en lille vandretur til mindestenen for A. P. Møller, der opkøbte området, men i 1971 overdrog området til Statsskovvæsnet. Dette opkøb har formodentlig reddet området fra at ende som sommerhusområde. I dag er skoven fredet og får lov at stå uberørt hen som en smuk naturskov.

Tirsdag d. 8. kl. 10 til ca. 13. - Jernhatten

Vi skal på denne cykeltur, gennem et af de mange sommerhusområder i Ebeltoft og langs Kattegats kyst, til den velbevarede Skanse fra Englandskrigen. Herfra cykler vi videre til Jernhatten hvor vi stiller cyklerne og traver til toppen, 49 m. over havets overflade. Et populært udsigtspunkt, hvor sagnene fortæller om trolde og hekse, og stenen Blak. Hjemover cykler vi gennem ”havnebyen” Dråby, og forbi Ebeltoft Golfbane.

Tirsdag d. 15. kl. 10 til ca. kl. 13. - Til naturreservatet ved Stubbe Sø

Cykelturen bringer os denne gang til Fugleværnsfondens Naturreservat ved Stubbe Sø. Her kan vi opleve en enestående mulighed for på tætteste hold at opleve søens rige fugleliv. Vi stiller cyklerne og vandrer ad de små afmærkede stier ned til søen. Måske ser vi en Havørn svæve over søen! Hjemover cykler vi på den gamle Jernbane sti forbi Ree Park Safari.

Tirsdag d. 22. kl. 10 til ca. 13. - Karlsbjerget

Cykelturens første mål er Ebeltoft kirke, hvorefter vi cykler til den idylliske landsby Elsegårde med gadekæret. Vi fortsætter cykelturen langs Kattegat til Boeslum og Dråby strand og endelig til Karlsbjerget, 53 m. over havoverfladen med de to små bronzealder-høje. Hjemover cykler vi gennem havnebyen Dråby.

Tirsdag d. 29. kl. 10 til ca. 13. - Hyllested Bjerge

Vi cykler gennem den idylliske by Dråby - og ad Gravlevstien til parkeringspladsen ved Hyllested Bjerge. Her stilles cyklerne og vi vandrer ca. 3 km. i bjergene. Hyllested Bjerge ligger i områder med særlige drikkevandsinteresser. Det kan derfor virke besynderligt at denne skønne plet lige

vel mødt ved Ebeltoft Turistbureau. Cykelturene koster 40 kr. pr. voksen, eller medlemskab af Turistforeningen for Ebeltoft og Mols.

Enig. Den er ikke for svagtseende. Plejer at bruge under et minut - her gik der 1:43 - øv

Pyha, den var svær den

Find aktuelle aktiviteter på linket Danmarks Kulturkalender

Kære Thomas. Tak fordi du følger os på nettet, men Turistforeningen har desværre ingen By-vandring i dag.Måske ses vi en anden god gang.