Tag med på Jernhatten

Tag med Turistforeningen på Jernhatten - og til Djurslands bedst bevarede skans fra englandkriene.

Vores tur begynder med at mindes fodermesteren Tage Ingildsen, der heltemodigt en mørk, kold januar i 1946, præcis kl. 5,30, sprang i vandet med en line for at redde to nødstedte sømænd fra en iskold druknedød.

Vi traver herefter til toppen af Jernhatten, 49 m. over havets overflade. Undervejs skal vi høre om den første fredning af Jernhatten i 1917. Fra toppen har man udsigt over bl.a. Hjelm ude i Kattegat, og sagnene fortæller om trolden Arn og om troldkvinden Sibylle fra det nordlige Skåne der kastede med stenen Blak i sin hosesok.

Vores vandretur der er ca. 3 - 4 km. lang fortsætter til Djurslands bedst bevarede skanse fra englandskrigene 1807 til 1814. En firkantet, lukket fæstningsværk, hvorfra man kunne forsvare sig mod angreb fra fjender, ved bl.a. at beskyde dem med kanoner.

Traveturen er planlagt til ca. 2. timer og mødestedet er Havmøllevej, ved parkaringspladsen foran Jernhatten.

Vi ses i Nationalparken.

Nyt fra Turistforeningen kan du læse her.

René skriver om Ovartaci

Så du ikke starten fra cykelløbet Danmark Rundt i Ebeltoft kan du se under Favoritlink. Endnu en film af Lars Berg

Bussen er fuld, til medlemsflugten d. 30. september