Tag med på Jernhatten

Tag med Turistforeningen på Jernhatten - og til Djurslands bedst bevarede skans fra englandkriene.

Vores tur begynder med at mindes fodermesteren Tage Ingildsen, der heltemodigt en mørk, kold januar i 1946, præcis kl. 5,30, sprang i vandet med en line for at redde to nødstedte sømænd fra en iskold druknedød.

Vi traver herefter til toppen af Jernhatten, 49 m. over havets overflade. Undervejs skal vi høre om den første fredning af Jernhatten i 1917. Fra toppen har man udsigt over bl.a. Hjelm ude i Kattegat, og sagnene fortæller om trolden Arn og om troldkvinden Sibylle fra det nordlige Skåne der kastede med stenen Blak i sin hosesok.

Vores vandretur der er ca. 3 - 4 km. lang fortsætter til Djurslands bedst bevarede skanse fra englandskrigene 1807 til 1814. En firkantet, lukket fæstningsværk, hvorfra man kunne forsvare sig mod angreb fra fjender, ved bl.a. at beskyde dem med kanoner.

Traveturen er planlagt til ca. 2. timer og mødestedet er Havmøllevej, ved parkaringspladsen foran Jernhatten.

Vi ses i Nationalparken.

Jubiiiii - er nu nede på 1:14

Øv, jeg var ellers så skråsikker. Men jeg gættede da personen, og det er da det vigtigste

Ny side hvor vi viser og fortæller lidt om puslespils billederne.

Hej mon ikke det er på Stabelhøje Jørgen Laugesen holder udkik fra?
Tak for sidst.
Hilsen