Tag med på Jernhatten

Tag med Turistforeningen på Jernhatten - og til Djurslands bedst bevarede skans fra englandkriene.

Vores tur begynder med at mindes fodermesteren Tage Ingildsen, der heltemodigt en mørk, kold januar i 1946, præcis kl. 5,30, sprang i vandet med en line for at redde to nødstedte sømænd fra en iskold druknedød.

Vi traver herefter til toppen af Jernhatten, 49 m. over havets overflade. Undervejs skal vi høre om den første fredning af Jernhatten i 1917. Fra toppen har man udsigt over bl.a. Hjelm ude i Kattegat, og sagnene fortæller om trolden Arn og om troldkvinden Sibylle fra det nordlige Skåne der kastede med stenen Blak i sin hosesok.

Vores vandretur der er ca. 3 - 4 km. lang fortsætter til Djurslands bedst bevarede skanse fra englandskrigene 1807 til 1814. En firkantet, lukket fæstningsværk, hvorfra man kunne forsvare sig mod angreb fra fjender, ved bl.a. at beskyde dem med kanoner.

Traveturen er planlagt til ca. 2. timer og mødestedet er Havmøllevej, ved parkaringspladsen foran Jernhatten.

Vi ses i Nationalparken.

Det er annonceret til 14.30 i aviser, hjemmeside og på FB - så det kan ikke ændres. Gæsterne skal også have tid til at købe kaffe, inden det går løs med kagerne

🥨 Er du klar til at bage en kage til kagekonkurrencen?

😉 Jeanette og Anette vandt i dagens udtrækning en lysskål fra Lysmesteren i Ebeltoft. Stort tillykke og tak til Lysmesteren for sponsoratet.

Det glæder os virkelig meget, at du har denne positive oplevelse. Vores Fb-site er også spændende at følge. Adresse: "Turistforeningen for Ebeltoft og Mols" :-