Sostrup Slot og spisning på Gjerrild kro mm.

Alle pladser i bussen er desværre optaget

Hermed tilbydes medlemmer af Turistforeningen, at deltage i udflugten som nedenfor beskrevet. Udflugten er arrangeret af Museumsforeningen.

30. september: Ekskursion til Sostrup Slot og Kloster, samt Gjerrild og Rimsø kirker

Vi starter fra Ebeltoft (ved Fregatten) med bus kl. 0930. Beregnet hjemkomst Ebeltoft ca. 1600.

Fra kl. ca. 10.00 er derguidet rundvisning på Sostrup. Sostrup Slot & Kloster er et fascinerende sted med en lang og farverig historie.
På rundvisningen vil vi høre om de tidligste bedrifter, om slægternes storhed og fald, og om tiden frem til i dag. Vi vil blandt andet blive budt indenfor i slottets renoverede saloner, den smukke Maria Hjerte Kirke og klosterets imponerende pyramidesal. Derudover er det muligt at høre om den nuværende udvikling på slottet samt slotsfruens fremtidige visioner for stedet.

Efter rundvisningen spiser vi frokost på Gjerrild Kro.

Om eftermiddagen skal vi besøge to interessante kirker i nabolaget, nemlig Gjerrild kirke og Rimsø kirke. Begge er præget af nærheden til Sostrup. Guide er Vilfred Friborg Hansen.

Gjerrild kirke er en rigt dekoreret kridtstenskirke, men den er først og fremmest interessant for sin overdådighed af kalkmalerier. De, der kender Hyllested kirke, vil genkende stil og motiver: Kalkmalerierne i Gjerrild og Hyllested kirker er den beundrede Brarupmesters eneste arbejder i Jylland. Der er derfor mange ligheder mellem dem, men også interessante forskelle.

Rimsø kirke er opført af granitkvadre. Ved den ligger Danmarks længste og ældste, nu smukt restaurerede præstegård fra 1593. Lige uden for kirken er der en gravhøj, på hvis top der er opsat en videnskabeligt interessant runesten, der blev fundet i kirkens fundamenter i 1832. Teksten er i lønskrift, hvor enkelte ord skal læses baglæns.

Men det absolut mest bemærkelsesværdige ved Rimsø kirke er sydportalen, der skyldes ”Djurslands stenmester”, Horder. Den er fra sidst i 1100-tallet og har tilsvarende ”søstre” i Ørsted og Vejlby kirker. Portalen har Horders kendetegn: Tovsnoninger i arkader, og fire gloriesmykkede figurer og en løve. Et stykke middelalderkunst af et helt usædvanligt format, og desuden usædvanlig ved, at kunstnerens navn kendes.

Prisen for ekskursionen inklusive frokost er kr. 300,- pr person, dvs.: Guidet tur kr. 55, frokostplatte kr.158 og resterende kr. 87 til transport med bus. Det meste af transporten betales dog af Museumsforeningen samt af Ebeltoft Turistforening, som også bidrager til at holde prisen for deltagerne på et rimeligt niveau.

Tilmelding til formanden på mail, jenskannegaard@gmail.com, eller tlf. 30 24 52 44.

Turistforeningen | Svar 16.09.2017 10.44

Bussen er fuld, til medlemsflugten d. 30. september

Nyt fra Turistforeningen kan du læse her.

René skriver om Ovartaci

Så du ikke starten fra cykelløbet Danmark Rundt i Ebeltoft kan du se under Favoritlink. Endnu en film af Lars Berg

Bussen er fuld, til medlemsflugten d. 30. september